Bilim, kuramlarla gelişir. Kuramlar, araştırmalarla üretilen, en üst düzeydeki bilgilerdir, ancak sizin de dediğiniz gibi, yeni bilgilerle yanlışlanabilir. Hiçbir kuram son şeklini almış sayılmaz. Her kuram, yeni bilgiler ve gözlemler doğrultusunda güçlenir; eğer yetersiz kalırsa ayıklanır ve yerine daha geçerli görünen konur. Yıkılamaz hale gelen ve herkes tarafından kabul edilen bir kuram, "yasa" olarak adlandırılır.
*****
Öğretmen olanın yolu bilim yoludur. O nedenle öğretmen, bilim insanıdır.
*****
Öğretmen, kendi topluluğunun gözlemleyen, sorgulayan, tartışan, araştıran bir üyesi olur.
*****
“Gandhi der ki:
Olumlu düşünün, çünkü düşünceleriniz, sözleriniz olur. Sözleriniz
olumlu olsun, çünkü sözleriniz, davranışlarınız olur. Davranışlarınız
olumlu olsun, çünkü davranışlarınız, alışkanlıklarınız olur.
Alışkanlıklarınız olumlu olsun, çünkü alışkanlıklarınız, değeriniz olur.
*****
Öğretmenin değerleri;
1- Hakikat saygısı ve sevgisi
2- Sınırlarve sorumluluk bilinci
3- Şevkle gayret etmek
4- Sevgi
5- Güven
6-Hizmet etme bilinci
7- Teşekkür etmek, şükür duygusu
8- İç huzur
9- Denge
10-Empati
11-Adil olmak
12-Dürüstlük
13- İşbirliği
*****
Saygı olmadan sevgi dengesini kaybeder.
*****
Hakikati aramak aşkın bir haldir.
*****
Kendi sorumluluğunun sınırlarının farkındadır ve bu sorumluluk sınırları içerisinde kalmaya, olduk olmadık her işe kalkışıp boşa zaman ve enerji harcamamaya özen gösterir.
*****
Sevgi, verilen emek ve zaman ile kendini gösterir. Seven insan, kişinin olabileceğinin en iyisi olarak mutluluğunu ister.
*****
Güvenilir insan olmak, bir insanın erişebileceği en yüksek mertebedir.
*****
Her insan gayreti ve emeği çerçevesinde hakkı olanı alabilmelidir; adilane olan budur.
*****
Öğretmen olmanın yolu, eşitlikle hakkaniyeti sağlamanın arasındaki ince çizgiden geçer.
*****
Dürüst insan, kişisel bütünlük içerisindedir.Yani niyeti, düşüncesi ve duygusu, davranışından kopuk değildir; bunlar tutarlı bir bütünlük gösterir.
*****
Dürüst olmak, güvenilir olmak ve adil olmak, hepsi bütünleşerek bir şahsiyet oluşturur.
*****
Öğretmen, öğrencilerin yaşamlarını zenginleştirmeye ve onları güçlü kılarak yaşama hazırlamaya çalışır.
*****
Öğrencilerin aktif olması, dün olduğu gibi bugün içinde eğitimin özüdür.
*****
Öğretmenin ihtiyacını kendisinden daha iyi bilebilecek kimse yoktur.
*****
Okumak zenginleştirir ve özgürleştirir.
*****
Okumak özgürleştirici ise, okumayan kişi de özgürlüğünü istemeyen kişi oluyor.
*****
Gönül öğretmeni olmak, birinci derecede öğretmenin bizzat kendi sorumluluğundadır.
*****
Bazı insanlar için kendi bireysel yaşamları ya da ailelerinin ötesine geçmez. Bencil dediğimiz insanlar, bu tür bilinç içindedirler.
*****
İnsanın hayatı, kendini aştığı an anlam kazanır. Kendinden başka hiç kimseyi düşünmeyen bir öğretmenin hayatı sığ ve anlamsız kalacaktır.
*****
Öğrencilere hizmet etmek demek, aydınlık bir gelecek için insanlığa hizmet etmek demektir.
*****
Öğretmenlikte mesleki uzmanlık bilgisi yeterli olamaz. Öğretmenlik için bütün bunların yanı sıra filozof olmak önemlidir.
*****
Filozof bakışına sahip olmak, öğretmen için bir zenginlik kaynağına sahip olmak demektir.
*****
Öğretmenin sınıfa girip kapıyı kapatmasıyla birlikte bir dünya kurulur orada. Şuna kesinlikle inanıyoruz ki sınıfın özgül bir psikololojisi, özgül bir sosyolojisi ve özgül bir siyaseti vardır; bir başka deyişle özgül bir kültüre sahiptir sınıf. O yüzden sınıf deyip geçmemek gerekir.
*****
Aileyi ve sınıfı, ötekine saygı duyulan bir ortam haline getirmeksizin çok kültürlülüğü esas alan bir toplum yaratamazsınız. Sınıfta ezen ve ezilenler olduğu müddetçe toplumda da ezen ve ezilenler olacaktır. Sınıf "biz bilinci" nin tohumlarının atıldığı ve geliştiği yerdir.
*****
Öğretmen varoluşunu sorgular: Ben niçin öğretmenim? Bu okul niçin var? Öğrenciler niçin burada? Ben niçin buradayım? Öğretmenliğin, bu sorulara verilecek cevaplar üzerine inşa edilmesi gerekir.
*****
Öğretmen hak eden öğrenciyi abatmadan sınıfta över. Bir öğrencinin övülecek bir davranışını gördüğü zaman onu görmemiş gibi yapmaz. Öğretmen, iyi davranış avcısıdır.En azından haftada bir kere de olsa, her öğrencinin dikkate değer nitelikte, iyi bir davranışını bulup söyler.
*****
Her insan bazen boş bulunabilir, istenmeyen bazı şeyler yapabilir. Duymamış veya görmemiş gibi yapmak bazı durumlarda bir büyüklük ve olgunluk ifadesidir. Eleştiri söz konusu olduğunda dikkat edilecek ikinci husus, herhangi bir öğrenciye söylenecek sözün sınıftaki her öğrenci için bir mesaj olduğunu asla akıldan çıkarmamaktır. Öğretmen olan kişi, bir öğrenciyle konuşurken diğer öğrencilere de nasıl bir mesaj verdiğinin farkındadır.
*****
Öğrenci öğretmeni severse anlatılan konuyu da sever. Yani önce gönül, sonra kafa....
*****
Öğretmen, bir insanın karekterinin ve geleceğinin yaratılmasına eşlik eden ve tanıklık eden kişidir.
*****
Soru soran, kendisiyle ilgili ipuçları veriyor.
*****
İnsan onurunu, öğrenmeyi ve bilgiyi yücelten, aydınlık bir geleceğin temeli olacak "gayret", "dürüstlük", "sevgi", "işbirliği" ve "güven" gibi değerleri konuşma ve davranışlarında her fırsatta göstermeye, beslemeye çalışıyordu.
*****
Kendini bir yere ait hissetmek ise insani bir ihtiyaçtır.
*****
Eğitimci gerçeği görür ve o çerçevede konuşur.
*****
Öğretmen adildir; hem kendine hem sınıfına. Sürekli şikayet eden karamsar öğretmende yaşam sevgisi yoktur.
*****
Şükür yoksunu ortamlar insan ruhunda bir aşınma, bir küflenme, bir erozyon oluşturur; özellikle eğitimcinin bundan sakınması gerekir.
*****
Sevgisizlik bir tür zehirdir.. Saygı yokluğu ise güveni zedeler, işbirliğini yok eder.
*****
Dedikodunun olduğu yerde sevgi, saygı ve hoşgörü yaşayamaz; güven oluşamaz.
*****
Dedikodunun olduğu yerde empati de yoktur. Nihayetinde dedikodunun geliştiği bir eğitim kurumu sağlıklı gelişemez.
Gandhi'nin de dediği gibi değerlerimiz kaderimizi belirler.
*****
Öğretmen, kendine ait olduğunu hissettiği bir ortamda dersini organik bir şekilde yapar, bu da öğrenmeyi kolaylaştırır. Öğretmen ruhu ve karekteri olan böyle bir dersliği güzelleştirmek için çabalar, burada tam bir varoluş sergiler.
*****
Bir insana ismiyle hitap etmenin ne kadar önemli olduğunu bilmek gerekir. Sınıfta kaç öğrenci olursa olsun, öğretmenin her bir öğrenciye ismiyle hitap etmesi ölçülemeyecek kadar değerli ve etkilidir. Bu yüzden öğretmen olma hazırlığının en asli unsurlarından biri, öğrencilerin adlarını öğrenmektir.
*****
Öğretmen adayları, sahip oldukları gözlem gücünü mümkün olduğunca hızlı kullanarak kendileriyle ilişkili kişi ve kurumları önceden tanıyabilirler.
*****
İnsan okul için değil, hayat için öğrenmelidir.
Seneca
*****
İnsan dışarıdan yetiştirilemez. Yetişme şartları var olunca insan kendi kendine yetişir. Terbiye etmek yoktur, terbiye olmak vardır.
*****
Bir öğretmenin en büyük gücü gözlem yapmaktır. Öğretmen, öğrenmek için sahip olduğu gözlem gücünü kullanır ve sürekli gözlem yapar.
*****
Okumak olgunlaştırır, konuşmak uştalaştırır, yazmak ise daha somut bir bilgi sağlar. Öğrenmeyi sağlayan bir başka potansiyel de liderlik yapmaktır. Nasıl ki öğrenme herkesin başarabileceği bir şeydir. Her öğretmen liderdir. Liderlik ise öğretmenliktir. Lider öğretmen, her halikürda öğrenir.
*****
Dünyada pek çok bağımsız insan var, ama gerçekten özgür olanlar çok az.
İç Özgürlük/ Krishnamurti
*****
Anne ve babalar, isteseler de istemeseler de doğal birer öğretmenlerdirler; işyerlerinde yöneticiler, siyasi liderler aynı zamanda birer öğretmendirler.
*****
pikii teşkürler :) yandaki kör kuşlar heyecanlı kitap mııı :)
YanıtlaSilBirşey değil deep, kitaba kör kuşlara yeni başladım heyecan kısmına geldiğimde yazarım sana.
SilTam bizlik kitap. Doğan Hocanın her kitabı mükemmel zaten. Allah rahmet eylesin..
YanıtlaSilOkumadı isen okumanı tavsiye ederim arkadaşım.
Sil