OKUDUM 2022/45 SİDDHARTTA

10 Temmuz 2022

 

 
"Genel olarak herkesçe kabullenilmiş Buddha imgesini aşan bir Buddha yaratmak, daha önce eşine rastlanmamış, büyük bir başarıdır. Siddhartha, benim gözümde, Kutsal Kitaptan kat kat üstün bir ilaçtır..." 20. yüzyılın en büyük romancılarından Henry Millera bu sözleri söyleten Siddhartha, 1946 Nobel Edebiyat Ödülü sahibi Alman yazar Hermann Hessenin baş­yapıtıdır. I. Dünya Savaşını izleyen yıllarda insanları yaşamlarını yeniden kurmaya çağıran, Doğu gizemciliğini yücelten Siddhartha, kuşaklar boyunca nerdeyse bir "kutsal kitap" gibi okunmuştur. Siddharthada Buddhanın yaşamının ilk yıllarını şiirsel bir üslupla anlatan Hesse, insanın öz benliğini bularak uygarlığın yerleşik biçimlerinden kurtulmaya çalışmasını işler. "Bu kitapta," der, "tüm dinlerde, insanların benimsediği tüm inanış biçimlerinde ortak olan yanı, tüm ulusal ayrımları aşan, tüm ırkların, tüm bireylerin benimseyebileceği şeyi yakalamaya çalıştım." 
 "Genel olarak herkesçe kabul edilen Buddha imgesini aşan bir Buddha yaratmak, daha önce eşine rastlanmamış büyük bir başarıdır.Benim gözümde Siddhartha, Kutsal Kitap'tan kat kat üstün bir ilaçtır."
 Henry Miller
 
KİTAP HAKKINDAKİ DÜŞÜNCELERİM;
 
 Hermann Hesse bu romanında, Siddhartha isimli kahramanın arayış ve hayatı anlayış öyküsünü anlatıyor. Siddhartha'ya göre, huzura kavuşmak, ermek ya da kitaptaki tabiri ile Nirvana'ya ulaşmak için herkesin farklı bir yolu olmalıdır. Ancak herkes kendi yolundan giderse huzura erebilir. Daha önceki kişilerin yolundan gitmek, bilge kişilerden bir şeyler öğrenmeye çalışmak, ezbere metotlarla huzuru aramak doğru bir yöntem değildir. Siddhartha'nın felsefesine göre, 
“Bilinmesi gereken şeyleri insanın kendisinin tatması iyidir.”(Sayfa 99)
 
KİTAPTAN ALINTILAR;
 
Senin ruhun bütün dünyadır.
*****
Şimdiye kadar öğrendiğim tek şey, hiç bir şey öğrenemeyeceğim oldu. İnanıyorum ki, bizim "öğrenme" dediğimiz şey gerçekte yok. Tek bir bilgi var dostum,, bu da dört bir yandadır, bu da atmandır., benim içimde, senin içindedir bu da, her varlığın içindedir. Ve artık şuna inanıyorum ki, bu bilginin bilme isteğinden öğrenme isteğinden daha azılı bir düşman olamaz.
*****
Bir başkasının yaşamı konusunda yargıda bulunmak bana düşmez. Bir tek kendim, yalnızca kendim için bir yargıya varabilir, bir şeyi seçer yada yadsıyabilirim.
*****
Bunu da ırmak öğretti bana; her şey dönüp gelir.
*****
Bir ırmak insana çok şey öğretir.
*****
Sevgi avuç açıp dilenilebilir, para pulla satın alınabilir, armağan olarak sunulabilir sana, sokakta bulunabilir, ama haydutlukla ele geçirilemez.
*****
Yazmak iyidir, ama düşünmek daha iyi; akıllılık iyidir, ama sabretmek daha iyi.
*****
İçinde dingin bir yer, sığınılacak bir yer var, ne zaman istersen benim gibi oraya çekilebilir, kendini kendi evinde hissedebilirsin. Pek az insanda vardır bu, oysa herkes buna sahip olabilir.
*****
İnsanların büyük çoğunluğu kamala, düşen bir yaprak gibidir, kapılıp gider rüzgarın önüne, havada süzülür, dönüp durur, sağa sola yalpalar vurarak iner yere. Pek az kişide vardır, yıldızlara benzer, belli bir yörüngede ilerler durur, hiçbir rüzgar varamaz yanlarına, kendi yasalarını ve izleyecekleri yolu kendi içlerinde taşırlar.
*****
Bilinmesi gereken şeyleri insanın kendisinin tatması iyidir.
*****
Dinlemesini bilirim, bir de hak yolundan ayrılmamayı.
*****
Geçmişte olan, gelecekte olan hiçbir şey yoktur, her şey vardır sadece, şu an içinde varelık sebebidir.
*****
Yumuşak sertten güçlüdür, su kayadan güçlü, sevgi zorbalıktan güçlü.
*****
Bilgi bir başkasına aktarılabilir, bilgelikse hayır. Bilgelik keşfedilebilir, bilgelik yaşanabilir, bilgelik el üstünde taşıyabilir insanı, bilgelikle mucizeler yaratılabilir, ama bilgelik anlatılamaz ve öğretilemez.
*****
 
 
 

6 yorum:

  1. en sevdiğim yazarın en sevdiğim romanı bu :)

    YanıtlaSil
  2. Bu kitap bana Simyacı'yı hatırlatmıştı. Aşırı olmasa da sevmiştim kitabı. Yazarın diğer kitaplarına da şans vereceğim.

    YanıtlaSil
  3. Yazarın henüz hiç kitabını okumadım ama Siddhartha ile değil de Masallar ile başlarım diye düşünüyorum.

    YanıtlaSil