OKUDUKLARIM 2024/31 SES VE YANKI

04 Mayıs 2024

 

 
Şiir terapi gibidir, şiir şifa verir; Şair yazdıkça ruhundaki ağırlıkları hafifletirken, okur da sayfalar boyu bu hafifliğe tanık ve ortak olur. Kemal Sayar şair yönünü, usulca yayımladığı üç kitapta ortaya koymuş; geniş yankı uyandıran ve devamı beklenen bu şiirler Ses ve Yankı adıyla bir araya gelmiştir. Hızır ve Roza, İki Güneş Arasında ve Ricat, ince, derin ve latif bir âlemin şiirleri olarak, yeniden okurunun huzuruna çıkıyor. 
 
 Ruhun keskin dönemeçlerinden 
Eşsiz yamaçlarından çocukluğun 
Sevinçle uçurur gibi uçurtmalarımızı 
Gövdemizde hikmetin, şiirin kanatları 
Süzülüyoruz aşağıdaki boşluğa 
Seyrangâhta durup da baktığımız
 O derin vadi değil, dünyadaki maceramız 
Ardımızda bıraktığımız 
Yazlar ve yenilgiler değil 
Tene yerleşen o rahat sıcaklık 
Biz bu yolculukta dağı hiç görmedik 
Dağ bize dağıldı, bir dağ olduk hepimiz 
Biteviye kendimizi seyrettik
 
KİTAP HAKKINDAKİ DÜŞÜNCEM;
 
Yazarın şair yanını bilmiyordum, severek okudum.  

KİTAPTAN ALTINI ÇİZDİKLERİM;
 
Işıklı bir caddede yürümek gibidir sevmek.
*****
Ve aşk melâmî değildir.
***** 
Her gece bir melek düşlerimizi okşar.
*****
Kudüs duvarların kesiştiği yerdedir.
Aşkların, acıların ve gözyaşlarının
Keşiştiği yerdedir
Yüreğin sızladığı yerdedir.
Göğün merdivenidir/yerdedir.
*****
Ölüm kristal kadeh değil kırılmaz
*****
Ölüme karşı durulmaz ağlayarak.
******
Sevmek aynı zamanda aldanmaktır dedin.
******
Yalnız yanlışlıkların adı konuyor
adı konmuyor ayrılıkların
*****
Bir göğe baksalardı
her şey ne çabuk değişirdi Allah'ım
******
Şaşkınlık babadan oğula geçebilir
nisyan ve musibetin geçtiği gibi
*****
İnsan gülleri alnında biriktirmeli
İnsan önce alnından öpmeli bir kızı
İnsan önce Kur'ân'ı 
Sonra Heidegger'i okumalı.
*****
İnsan hayata sağından uyanmalı
*****
Senden sonra ağız dolu kahkaham kalmadı, 
her gülüşe bir ucundan, bu dümyada bir daha seni göremeyecek olmanın kekre tadı karıştı.
Senden sonra çok yağmur yağdı.
*****
Senden geriye, senin güzelliğine, doğruluk ve iyiliğine tanıklık eden sözler kaldı. Zaten bir söz, iyiliğe tanıklık etmiyorsa  neye yarar ki? Senden sonra üstümüze çok yağmurlar yağdı, olmadık zamanlarda bir üşüme tuttu bizi ve dedik ki: Biraz yağmur kimseyi incitmez
*****
Kalbimizi serinleten inancımız olmasa, karanlık bir ormanda uğultuların peşi sıra kaybolur giderdik
***** 

Sessizlik kendini öğretti.
*****
Her oğul babasının gölgesidir.
******
Senden sonra çok yağmur yağdı.
*****
Her aşk bulunduğu kalbin şeklini alır.
Toprak kokusu değince o rüyaya aşk çözülür
*****
Bir buluta karşı iki güneş durduğunda her ölüm kendi gözdesinin şeklini alır.
*****
Günahları için ağlayan kim vaarsa kanatlarıyla okşar onu melekler
*****
Güvercinler nasıl taşırsa ömrünü
öyle taşırsın sır misali kalbini
*****
Benim öbür adım rüzgar
uğradığım orman
değdiğim kalb uğuldar
*****
Şimdi gitsek
bir yerde güneş kalır mı
biz yokken gülleri sulayacak
bir yağmur içeri girer mi
*****
Hayat sürekli bir mucizedir oğlum
Şaşırmayı öğren her yeni günde
*****
Beni sessiz de sevebilir misin
Yağmur almış toprağı
Ve üşüyen kâinatı dinlerken 
Araya dünya sözleri karışmadan
*****
Değilim ben bu trenin yolcusu
İneceğim istasyon geride kaldı
Yakalayın ruhum arkada kaldı
Verin ruhumu bayım
Alın ne olur şu plastik kartı
*****
Aşk ve ölüm kaldığı yerden başlar
*****
Ruhsat verilinceye kadar 
Saklar bizi rüyalar
*****
İnsan bunarken bir ses verir mi
Kendine mahsus bir gürültüsü
Olur mu erken ihtiyarlamanın
*****
Otuzyaş yağmurları olmalı
Hayat kısaldığında
Geçmişi yok eden türde bir yağmur
Sözleri ve yüzleri hafifleten
*****
Kendi sesini duymuyorsan eğer
Birisi televizyonu açık unutmuş olmalı
*****
Ey nefis, niye törpülemedin kendini
Bıçaklara, kavgalara sokularak
*****
İnsan Tanrı'yı özler
*****
İyi ki kanatların var senin
Kök salabilirsin içindeki boşluğa
*****
İnsan ruhundan kimbilir kaç mil uzaktayız?
*****
Kırkına doğru insan
Anlıyor her şeyin bir zevale
Doğru yol aldığını, çürüdüğünü her şeyin
*****
Yağmur kimseyi örtmüyor
*****
Efendim görün bana bir rüyada, susadım su ver bana
Bağla dilimi 'nun adından gayrısına
Düştükçe serinlersem sen tut elimden
Ateşten bir şerbet ile götür beni Lâ'ya
Himmet et ey varlığın Sultan'ı
Bizi hissedilmemiş kelimelerden kurtar
Şefaatinle yavaşlat dünyayı.
*****
Sıla-i rahim uğramaz mı dünyaya?
*****
Dil yalnızca dünyaya değil
Yalnızlığa da köprüler kurar.
Paul CELAN
******
Herkes kendi ölümünü ölür
Kimsenin ölümü yar olmaz başkasına
*****
Bir gülün yakıştığı gibi sabaha
Yakışıyorum ben de böyle bir yalnızlığa
*****
Burada insan
İsimsiz bir mezar
******
İnsan akar insana
 
 



 
 




 

6 yorum:

  1. Edebiyatın her türünü seviyorum. Ama şiir sanırım ilk sırayı alıyor benim için. Şiirin insanı rahatlatan, sakinleştiren bir yönü var. Nefreti, düşmanlığı, öfkeyi dile getiren şiirlere rastlamadığımı düşündüm bir an. Vardır elbette, ama şiir gruplamasına girer mi acaba?
    Sağlıkla, huzurla...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de yoğun okuduğum zaman mutlaka şiir okurum rahatlatıyor.

      Sil
  2. Kemal Sayar'ın bu yönünü ben de bilmiyordum. Öğrenmiş olduk. İnceleme için teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  3. bu yazarın hoş ve hafif bir dili var değil mi :)

    YanıtlaSil