OKUDUM KİTAP 2022/9 SERGÜZEŞT

15 Şubat 2022

 

 
 
Sergüzeşt, Tazminat dönemi edebiyatçılarından olan Sami Paşazade Sezai'nin edebi ününü sağlayan, dönemi içinde ve sonrasında çok sevilmiş, okunmuş ve etki etmiş bir romandır. Türk edebiyatının gelişim gizgisinde, roman türünün önemli örneklerinden biri olan bu roman gerek işlediği konu, gerek sanatlı üslubu ve gerekse kurgusu açısından ayrıcalıklı bir yerde durur.
 
KİTAP HAKKINDAKİ DÜŞÜNCELERİM;
 
Ben bu kitabı dili eskidir diye hep ertelemiştim. Fakat öyle değilmiş. Severek okudum...
 
KİTAPTAN ALINTILAR;
 
Bir kalp sevmek, mutlak servete, asalete mi muhtaçtır? Bence en sahih ikbal ruhun gördüğü iki güzel göz, en büyük servet kalbin hissini gösteren gül rengindeki dudaklardan yansıyan tebessümdür. Güzellikten büyük asalet, Kalp saflığından büyük servet mi olur?
*****
Ağlamak, uğradığımız felaketlere karşı vücudumuzda kalan son kuvvetin bir feryadıdır. Ağlayamadığımız zamanlar, bizde o kuvvetin de mahvolduğu vakitlerdir ki, onun yerini alan dokunaklı bir sessizlik en şiddetli acıyla dökülen gözyaşlarından daha yürek sızlatır.
*****
Kalbe sükûnet gelince insanı yerin altına koyarlar
*****
Güzellikten büyük asalet, temiz bir kalpten büyük servet mi olur?
*****
Zavallı hafıza!.. Hüzünlü bir bakışı senelerce muhafaza eder... Bir sözü, bir tebessümü yıllarca saklar.
*****
Yalnız dökülen gözyaşları acıdır.
*****
 Korkma bu ağaçlar, çiçekler sır saklar. İnsan değil ki ihanet etsin.
*****
Fırtınaya karşı köksüz bitkiler değil, kökünü toprağın derinliklerine salmış çınarlar dayanır.
*****
En büyük eserler duygudan ziyada fikirle yazılır.
*****
İnsan hiçbir kimseye ve bilhassa Cenab-ı Hak ile annelere yalan söylememelidir.
*****
Herkes kendi dengini almalıdır.
*****
Arada sevgi olmadan, sırf çıkar ve servet için yapılan evliliği ahlaka uygun mu sayıyorsunuz?
*****
Gençlikte zevk, insanı çoğu zaman yanıltır.
*****
 

 
      
 

16 yorum:

  1. Merhabalar.
    Çok güzel bir kitap tanıtımıydı. Okuduğunuz kitaptan paylaştığınız alıntılar da çok değerli birer fikir ve duygular içeren söylemlerdi. Emeğinize ve yüreğinize sağlık. Teşekkür eder, sağlıklı ve hayırlı günler dilerim.
    Selam ve saygılarımla.

    YanıtlaSil
  2. Edebiyat öğretmenimizin önermesiyle lise zamanlarımda okuduğum bir kitaptı. O dönemde okuduğum kitapları tekrar okuyasım geldi. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ben uzun zamandır uzak duruyordum eski dildir diye ama değilmiş.

      Sil
  3. Alıntılar çok güzel, okuma niyetindeyim ben de. Bir miktar ön yargı vardı bende de ama lüzumsuzmuş :) teşekkürler

    YanıtlaSil
  4. Okuduğum ama hiç aklıma kalmayan bir kitap. Tekrar bir göz atayım :)

    YanıtlaSil
  5. Eskiden işte, biz daha ortaokuldayken okuturlardı bu klasikleri bize. İki ciltlik 1000 küsur sayfa Sefilleri bile okumuştum. Ne iyi yapmışlar dyorum şimdi. Televizyonlar, bilgisayarlar, yeni nesil telefonlar sayesinde öyle hale getirildik ki 1000 sayfalık kitaplar öcü gibi geliyor. Bir gün blogda fotoğraflarıyla bir hatıra olarak paylaşayım iyisi mi:)

    YanıtlaSil
  6. Alıntılar çok güzel, tanıtım için teşekkürler :)

    YanıtlaSil
  7. Kitap için teni bir edit söz konusu değilse dili günümüz Türkçesine çok uygun. Alıntılar ise hayat dersi niteliğinde, çok güzel. Teşekkürler Özlem. Sevgiler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Okonuyu tam detaylı bilmiyorum ama eski dil diye hep okumaya çekinmiştim...

      Sil
  8. Çocukken okuyup kazanç saydığım kitaplardan... Klasikleri aslında her yaşta okumak gerek ama okunacaklar listesi dağ olmuşken yeniden sıra gelmiyor bir türlü. :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ara sıra bakmak lazım hatta ben yeni çocuk kitapları bile almayı düşünüyorum okumak için, biz kemalettin tuğcu, gülten dayıoğlu, ahmet günbay yıldız ve ömer seyfettinler ile yetişen bir nesiliz...

      Sil