OKUDUM 2022/68 TUTUNAMAYANLAR

07 Eylül 2022

 

 
 Türk edebiyatının en önemli eserlerinden biri olan Tutunamayanlar'ı Berna Moran, " hem söyledikleri hem de söyleyiş biçimiyle bir başkaldırı" olarak niteler. Moran'a göre "Oğuz Atay'ın mizah gücü, duyarlılığı ve kullandığı teknik incelikler, Tutunamayanlar'ı büyük bir yeteneğin ürünü yapmış, yapıttaki bu yetkinlik Türk romanını çağdaş roman anlayışıyla aynı hizaya getirmiş ve ona çok şey kazandırmıştır." Küçük burjuva dünyasını zekice alaya alan Atay "saldırısını, tutunanların anlamayacağı, red edeceği türden bir romanla yapar." Tutunamayanlar, 1970 TRT Roman Ödülü'nü kazanmıştı.
 
KİTAP HAKKINDAKİ DÜŞÜNCELERİM;
 
Uzun ve adapte olamadığım bir kitaptı üzgünüm.  
Selim Işık' ın neden intihar ettiğini araştıran en yakın dostu Turgut Özben in hikayesi. Turgut, geçmişine inmeye ve onun intihara sürükleyen nedeni bulmaya çalışır. Geçmişte Selim'e temas eden herkese bir şekilde ulaşmaya ve neden hayata tutunamadığını araştırma görevini üstlenir.
 
KİTAPTAN ALINTILAR;
 
İnsan gerçeklere karşı durur: yaşar ve olduğu gibi olmayı sürdürür.
*****
Yazık; insanlar düşüncelerimize uygun biçimler almıyor.
*****
Hayat, düşünceleri tutan bir hapishanedir.
*****
 Erkekler şımartıldıkları zaman nerede durmaları gerektiğini çoğu zaman bilmezler.
*****
Bütün büyük adamların biyografileri yanlışlarla dolu.
*****
Kültür, sadece bazı isimleri hatırlamaktan ibaret değildir, deniliyordu. Kültür, bu isimleri yerli yerinde ve başka isimlerle münasebetini bilerek kullanmak demekti.
*****
Bir insanı, diğerinden ayıran hususiyet nedir? Dış şartlar mı? Olamaz. Nedir o halde? Kazanç ve kayıp hakkındaki telakkisidir.
*****
İnsan kendini beğenmeden yaşayamaz. Kendini beğenirse, diğer insanlar onun hayatını cehenneme çevirmeye çalışırlar. Bunun için, insan, hem kendini beğenmeli hemde beğenmemelidir.
*****
Kötülükten ancak kötülük çıkar. Bayağılık insan ruhunu öldürür. Elbette, çok gelişmiş milletler, kötülükten de bir şeyler çıkarıp, onu az gelişmiş milletlere ihraç etmek yolunu bilmektedirler. Kötülüğü rasyonalize edip, ya da sanat eserlerinde dondurupi hayata ait bir canlılık bulmaktadırlar kötülükte. Burada, tek korunma yolu, kötülüğün üstünden akıp gitmesini sağlamaktadır.
*****
Hayata dayanamadığımız için espri yapıyoruz.
*****
Kendini çözemeyen kişi, kendi dışında hiç bir sorunu çözemez.
*****
Kendi kusurlarını çözemeyen kişinin, kusurlarının acısını başkalarına çektirmeye hakkı yoktur.
*****
Kendi değerini eksiksiz bilen ve her an bu değeri, yeni şartların ışığında eleştirebilen bir kişi ne yapmalı, ne yapmalı diye bocalamaz.
*****
Ne demiş Cenap Şehabettin: Güzel bir kıyafet iyi bir tavsiye mektubu.
*****
Bir dostun varlığı güzel bir şeydir; fakat bir dosta ihtiyaç duymadan yaşayabilmektir önemli olan.
*****
Silahları ellerinde bulunduranlar, bir gün milletlerin kaderine sahip olacaklardır.
Emeritus
*****
 Sonsuzluk da ölüm kadar ürkütücü bir gerçektir. Sonsuzluk, yalnız Allah'ın dayanabileceği bir güçlüktür.
*****
İvedicilik, toplumsal eylemin baş yağısıdır.
*****
Bütün büyük bireyler yalnızdır.
*****
Hayattan çıkarı olmayanların, ölümden de çıkarı olmayacaktır.
*****
Benim için anlatmak, açıklamak, ancak kelimelerin anlamını değiştirmekle mümkün olacak galiba. Ben o yıllarda kelimelerin anlamlarını doğru dürüst bilmiyordum bile. Zaten hiç bir zaman kelimelerin anlamını doğru dürüst bilemedim. Her zaman kelimelerin, cümlelerin insanın üstüne bir mızrak gibi saldıran düşüncelerin bunaltıcı baskısını duydum. En iyisi kendinle konuşacaksın, kendine yorumlayacaksın okuduklarını.
*****
Tarih bir tahriften ibarettir. Tarih, geçmişten geleceğe uzanan ve bugün gördüğümüz bir rüyadır.
*****
İnsan kaldırımın ortasında karasız durursa, ya ateş isterler ya da adres sorarlar.
*****
Üzüntüden. Yaşadığın hayat seni dayanıklı yapmış. Sonra, mert bir insana benziyorsun. Böylece mert insanlar kolay sarhoş olmaz.
*****
Biz Türkler açık sözlüyüzdür. Kendimizi tutamayız. Birbirimizi ne kadar yeni tanımış olsak da, yarım saat geçmeden içimizi döker ve fakat aşk deriz.
*****
Biz kendimiz buluruz. Duyularımız yol gösterir bize.
*****
Kendi öz değerlerimizi ihmal ediyoruz.
*****
 Kar da güneş gibi yakarmış.
*****
Bütün çirkinlikler, bütün vahşet, insanı donduran bütün sahtelik ağzın kıvrımlarında barınır.
*****
İnsan her şeyi göze aldığı bir anda hırsıyla başbaşa kalıyor.
*****
İntihar bir akıl hastalığıdır ve ancak bir akıl hastasının körleşmiş duyularının sağladığı soğukkanlılıkla başarılabilir.
*****
Su sesi, hayalleri kuvvetlendirdi.
*****
İş hayatı insanı şişmanlatıyor
*****
Kendini önce başkalarına kabul ettirmelisin ki biz de kabul edelim.
*****
Hayatım, hayatımın romanıdır.
*****
Anlam kadar insanın hayatını zehir eden bir kavram yoktur. İnsan akıllı bir görünüşle, en saçma sözleri bırakabilir çevresindeki insanların yarattığı boşluğa.
*****
Bir insan hayalleriyle nereye kadar yaşayabilir.
*****
Kader bizim beklemediğimiz bir biçimde örüyor ağını.
*****
Aşk bir zayıflılıktı ve insanın başka güzellikleri görmesine engel oluyordu.
*****
Hayatta başarı kazanan bütün insanların, okul yılları başarısız geçmişti. Çalışkan olmak, ilerisi için kötü bir işaretti.
*****
Aşk dünyayı başka türlü gösteriyor insanı yumuşatıyor.
*****
İlk uyuşmazlığa düştükleri zaman birbirinden ayrılmalı insanlar sonra bir çıkmaza giriliyor.
*****
İnsanın babası hayatta bir kere ölür.
*****
Cennet insanların birbirlerini dinlemeleri demektir birbirlerine aldırmaları birbirlerinin farkında olmaları demektir
*****
İyi kitaplar hemen tükeniyor.
*****
Yanlış yollardan her zaman dönülebilir. Yeter ki insan, kendisine verilen fırsatı zamanında kullanabilsin.
*****
Bütün hırsızlar sonunda kalpten ölüyormuş.
*****
Bazı insanlar vardır; en çamurlu yerlerden bile kolalı beyaz gözleklerini ve açık renk pantalonlarını kirletmeden çıkarlar. Böyle adamlar hayatta başarıya ulaşırlar.
*****
Kitapçı dükkanlarının özel bir kokusu vardır.
*****
Kitapçıların ve çiçekçilerin bazı özellikleri olmalıdır Olric. Gelişi güzel insanlar bu mesleklerin içine girmemeli. Kitaplar ve çiçekler özel itina isteyen varlıklardır.
*****
Aydınlardan başka hiç bir kabalık kendi hakkında yazılan eserleri okuyacak sabrı gösteremez.
*****
Beni ilgi de yoruyor.
*****
Tolstoy, düşündüklerinizi yazmaya değer bulmuyorsanız yazmayın.
*****
Başkalarının kitaptan okudukları sözlere kulak misafiri olmakla bile işlerini yürütmesini biliyorlar insanlar.
*****
Korku mantıktan anlamıyordu.
*****




KİTAPTAN FİLMLER;

Pandora- 1951 yapımı

KİTAPTAN MÜZİKLER;

 

20 yorum:

  1. Kaleminize sağlık, çok özel bir kitap gerçekten...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öyleymiş okuma maratonuma aldım bu vesile ile okudum...

      Sil
  2. Hep merak ettiğim ama bir türlü elimin gitmediği bir kitap Tutunamayanlar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bende merak ediyordum, okuma planına almıştım, iyi oldu.

      Sil
  3. Seni tebrik ederim, yıllardır elim bir türlü gitmez kendisine, kötü olduğu için değil, her seferinde onu okuyana kadar iki kitap çıkarırım aradan derim ve hep kalır. Üzerine arkadaşlar arasında çok konuşulduğu ve ne anlattığını -bu yüzden- okumuş kadar bildiğim için biraz da, belki:)

    YanıtlaSil
  4. türk edebiyatının en iyi romanı, edebiyatımızın zirvesi bu roman :) oğuz atay da bizim kafka'mız. zor kitap tabii, yavaş yavaş birkaç defa okumalı, kitapla ilgili açıklamaları okumalı :) selim ışık ışık işte isa gibi o :) turgut özben de öz benliğini bulmaya çalışıyor :) oğuz atay yaaa :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tekrar okumak lazım diyorsun yani, seneye bir daha deneyelim...

      Sil
  5. Bu kitabı alıp birkaç kez başlayıp üzülerek bıraktım. Umarım bir gün istikrarla okurum. Filmi not aldım, teşekkürler :)

    YanıtlaSil
  6. O kadar çok gündemde ve popüler ki bu kitap şüpheye düşmüyor değil hani insan :) ondan sebep elim bir türlü gitmez bu kitaba, gitmiyor da .

    YanıtlaSil
  7. Önce 15 yaşında okudum, sonra 30 yaşımda, 40’tan beri her ay açıp açıp duruyorum :) En sevdiğim kitaplardandır, Oğuz Atay’ın mizahına hayranım ve kitaptaki bazı durum ve sohbetler beni çok güldürür.. Zamanının çok ötesinde yazılmış bir kitap..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. seneye daha boş bir kafa ile tekrar okuyabilirim.

      Sil
  8. benim çok sevdiğim yazarlardan biri, belki uygun bir zaman değildir:)

    YanıtlaSil
  9. Ölmeden mutlaka okumak istediğim kitap. Aslında Ankara'da oğlumun evinde okumaya başlamıştım. Biraz da yazarla meslektaş olmamın etkisiyle hayran kaldım. 150 sayfa kadar okumuştum sanırım. Olric'e bayıldım. Kitabı alayım yanıma dedim, eşim evde var dedi. Bir odasını kapatıp kiraya verdiğimiz evdeydi kitap. Aklım hâlâ kitapta. Deep'in ve Sadece C. nin yorumlarına aynen katılıyorum:)

    YanıtlaSil
  10. On beş senedir kitaplığımda bekliyor. Okumak için kendimi hazır hissetmiyorum. Birkaç sene daha bekler sanırım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bu kadar olumlu dönüşten sonra ben bir kere daha okumaya karar verdim...

      Sil