OKUDUM 2022/71 MICHAEL KOHLHAAS ESKİ BİR VAKAYINAMEDEN

09 Eylül 2022

 

 
Alman tüccar Hans Kohlhase 1532’de Leipzig panayırına giderken, bir Sakson soylusu iki atına el koyar. Kendisine tazminat ödenmesi için mahkemeye yaptığı başvuru sonuçsuz kalınca, tüm Sakson soylularına açıktan açığa meydan okumaya başlar... 19. yüzyıl Alman edebiyatının en etkileyici yazar ve şairlerinden Heinrich von Kleist’ın ilk kez 1810’da yayınlanan Michael Kohlhaas adlı novellası, 16. yüzyılda yaşanmış gerçek bir olaydan yola çıkar. Birçok kez opera, tiyatro ve sinemaya da uyarlanan Michael Kohlhaas, insanların ve doğanın zorbalığı karşısında dayanma gücünü tüketircesine harcayan bir asinin haklarını savunmadaki kararlılığını ve egemenlerin acımasızlığını anlatır.
 
KİTAP HAKKINDAKİ DÜŞÜNCELERİM;
 
El konulan atları için hayatını bile riske atıyor kahramanımız. Cesaret isteyen bu yolda sonunda amacına ulaşıyor. 
 
KİTAPTAN ALINTILAR;
 
Benim haklarımı korumayan bir memlekette kalmak istemiyorum.
*****
Düşmanlarını affet; senden nefret edenlere bile iyilik et.
*****
Kehanette bulunmak alelade bir dolandırıcılıktan başka bir şey değildir.
*****
Acılarını unut. İnan ki hak yerini bulur.
*****
Toplumun dışına atılmak mı?” diye bağırdı,“Aklına ne de saçma düşünceler dolmuş… İçinde yaşadığın devlet topluluğundan seni kim dışarıya atmış? Devletler var oldukça, her kim olursa olsun, bir kişinin devlet topluluğunun dışında kalması nerede görülmüştür?
*****
Gerçekle akla yakınlık her zaman yan yana gitmez.
*****
Kanunun korumasından yoksun bırakılanı, ben devlet topluluğunun dışına atılmış sayarım! Çünkü benim huzur ve barış içinde zanaatımı uygulayabilmem için bu koruyuculuğa ihtiyacım var, hatta işte bu yüzden de emeğimle kazandığım her şeyle birlikte bu topluluğa sığınıyorum. Bunu kim benden esirgerse, beni ıssızlığın vahşiliğine doğru itmiş olur, işte o kişi, sizin de inkâr edemeyeceğiniz gibi, kendini koruyacağım silahı elime vermiş olur!
*****
Her an ayağımız tökezleyip düşebiliriz. Zaten herkes ayağının sürteceği o melun taşı kendi içinde taşımaz mı? 
*****
     

12 yorum:

  1. Hiç duymamıştım bu kitabı ve yazarını. Teşekkürler

    YanıtlaSil
  2. İçerik olarak güzel bir kitaba benziyor hocam. Daha önce adını duymamıştım bir göz atarım artık :) elinize sağlık hocam.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bir şey değil, bende instagramda bir cümlesini okuyunca kitabın merak ettim aldım, güzeldi.

      Sil
  3. Alman Edebiyatında Okunması Gereken Kitaplar adlı serimde bu yazara yer vermiştim. Kitap önerini de not aldım. 😇

    YanıtlaSil
  4. Merhabalar.
    Konusu gerçekten çok güzel olan bu kitapla ilgili izlenim ve tanıtım paylaşımınız için kaleminize, emeğinize ve gönlünüze sağlıklar dilerim.
    Kitaptan yaptığınız alıntılardan "Acılarını unut. İnan ki hak yerini bulur." söylemi inşAllah gerçektir. Gerçekten çaresiz kalan insan artık acılarını unutmaktan başka bir şey yapamıyor. Gerçekten hak da yerini buluyorsa, bu insanları son derece rahatlatan bir sonuç.
    Selam ve saygılarımla.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İnancımız o yönde. Birine haksızlık yaptı isen 7 göbek soyundan çıkar derler, mesela şöyle bir sözde var halk arasında,
      "Dedesi erik çalmış, torununun dişi kamaşmış"
      Ya Müntakim deyip Allah'a havale ediyoruz. Allah yanına kâr bırakmaz diyoruz.
      Sevgiler,

      Sil
  5. Okuyup feyz alınası bir kitap gibi gözüküyor. Biz artık her şeyi kabul eden bir toplum olduk, ne yazık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kısa bir günde biten bir kitap tavsiye ederim oku arkadaşım.

      Sil