BLOGGER KİTAP KULÜBÜ MART KİTABI 2023/40 VEBA GECELERİ

27 Nisan 2023

 

 

 Orhan Pamuk’un üzerinde 5 yıldır çalıştığı Veba Geceleri, 1901 yılında 3. Veba Pandemisi döneminde Osmanlı’nın 29. Vilayeti Minger adasında geçiyor. Hem sürükleyici bir siyaset ve aşk romanı hem de Pamuk’un salgın, karantina, devlet ve birey konularını bir masal havasıyla tartıştığı bu tarihi roman, konusuyla yaşadığımız günlere de ışık düşürüyor. 1901 baharında Osmanlı İmparatorluğu’nun 29. vilayeti Minger Adası’nda veba salgını baş gösterince Sultan Abdülhamit önce Sağlık Başmüfettişi kimyager Bonkowski Paşa’yı, onun arkasından da genç ve başarılı Doktor Nuri’yi salgını durdurması için adaya gönderir. Padişah kısa bir süre önce genç doktoru, sarayda hapis hayatı yaşattığı ağabeyi önceki padişah V. Murat’ın kızı Pakize Sultan ile evlendirmiştir ve Pakize Sultan da bu yolculukta kocasına eşlik etmektedir. Adada ise genç ve milliyetçi Osmanlı subayı Kolağası Kâmil, onun âşık olduğu adalı Zeynep ve her şeye yetişmeye çalışan Vali Sami Paşa ile güzel sevgilisi Marika vardır. Karantina yasaklarına itaat edilmesi için çaba harcayan bu insanların vebayla, adadaki geleneklerle ve sonunda birbirleriyle ve ölüm tehditleriyle savaşının ve yaşadıkları aşkların hikâyesidir Veba Geceleri. “Pamuk yaşayan en büyük yazar.” -Le Point, Fransa “Pamuk, en iyi kitaplarını Nobel’den sonra yazan eşsiz bir yazar.” -The Independent, İngiltere “O ne bir ideolog, ne bir siyasetçi, ne de bir gazeteci. Orhan Pamuk büyük bir romancı.” -The New York Times, ABD
 
KİTAP HAKKINDAKİ DÜŞÜNCELERİM;
 
Mart ayında okumam gereken ama bu aya sarkan bir kitaptı. Orhan beyin okuduğum 3. kitabı oluyor. İlk başta pek sarmadı ama sonra aldı götürdü. Bir ara böyle bir ada var mı diye google amcama soru bile sordum:))
Ramazan okumalarından dolayı bu aya sarktı kitap.
 
KİTAPTAN ALINTILAR;
 
Tarihi hikayeler ne kadar " romantik" iseler, o kadar da doğru değildirler ve ne kadar "doğruysalar" - ne yazık ki- o kadar da romantik değildirler.
*****
Yasakları faydasız kılan onları ciddiye almayanlardır.
******
Yasak bir seferde delinmez.
******
Doktor Nuri paşa hazretleri, karantine gayretinizin muvaffakiyetini en çok ne için istiyorum biliyor musunuz?
Çünkü Hıristiyanlar  Avrupa'da 400 yıldır tatbik edilen karantina sayesinde hastalıklardan sakınırken, müslümanlar karantinaya inanmaz ve modern usulleri öğrenmezlerse daha da çok kırılacak, bu dünyada yalnız ve azınlık kalacaklardır.
******
Rabbena vela tuhammilna ma la tâkate lena bih.
Bakara suresi bu..
Yarabbi, tahammül edemeyeceğimiz yükü bize yükleme!
*****
Tahammül edebilmek için Allah'a sığınmaktan başka çare yoktur.
******
Bu kadar kaçtığınız korktuğunuz ölüm en sonunda sizi bulur, size yetişir.
En sağlam kalenin içine gizlenseniz de bulur.
******
Her canlı ölümü tadacaktır.
Enbiya suresi
******
Dini, itikadı, tarihi olmayan milletin ne hayatı olur ne de istikbali.
******
Sevmek gönül işidir.
******
Camisi, kilisesi, dini olmadan millet olmaz.
******
Çansız, ezansız yerde ölüm büyüyor.
******
Bir tarih kitabındaki kişileri sevmemiz ya da onlardan nefret etmemiz zordur. Ama romanları okurken bu duygulara kapılabilirsiniz.
******
Kocanızın sözünü dinlemeniz ve ona itaat etmeniz İslamiyet'in buyruğudur.
******

 
 

8 yorum:

  1. Benim de severek okuduğum Pamuk kitaplarından biri, ama en sevdiğimi sorarsan Benim Adım Kırmızı... Eğer okudukların içinde yoksa ve kütüphanede varsa bir göz atmanı öneririm:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kayıt altındaki kitaplarıma baktım yok, kütüphaneden alırım artık. Tavsiye için sağol.

      Sil
  2. Geç olsun güç olmasın demişler Özlemcim.
    Sürükleyici bir kitap kesinlikle, ben de çok kısa bir zamanda okudum.
    Benim kitapta sevemediğim şey duygusuzluktu, sanki bir tarafı eksik kalmıştı anlatımdan dolayı

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öyle oldu zaten geçen ay bitiremedim bu ay bitti nihayet.

      Sil
  3. Yazarı merak edip de hiç okumadım. Kitapta çok konu ele alınıyor sanırım, her şeye yer verilince kopuyorum okurken.

    YanıtlaSil
  4. Yazarın Kar kitabını okumuştum ve çok sevmiştim, diğer kitaplarını okumadım henüz:)

    YanıtlaSil