OKUDUKLARIM 2023/95 TEMİZLİKÇİ KADINLAR İÇİN EL KİTABI

27 Kasım 2023

 

 
Otobüs duraklarından acil servislere, çamaşırhanelere ve sınıfın arka sıralarına uzanan öyküler; bekar anneler, yalnız kadınlar, kırık hayaller… Lucia Berlin’in ölümünden on bir yıl sonra yayımlanan ve uluslararası bir üne kavuşan bu kitap, Berlin’in Çehov ve Carver gibi ustalarla beraber anılmasını sağladı. İroni ve melankoliyi birleştiren, yazarın kendi yaşamından da beslenerek parçalı bir bütün oluşturan bu öyküler, acımasız denecek kadar dürüst, mahrem denecek kadar gerçekçi, dahiyane bir biçimde esprili ve iç burkacak denli hüzünlüler. Var olmanın dayanılmaz sefaleti ve vazgeçilmezliği, ancak bu kadar doğrudan bir biçimde anlatılabilirdi. Çağdaş yazının en iyi saklanmış sırrı diyorlar Lucia Berlin için, biz, sadece, Lucia Berlin mucizesiyle tanışın diyoruz.

KİTAP HAKKINDAKİ DÜŞÜNCELERİM;

Çok çok sevdim diyemem, kadınlar üzerinden yazılmış dram öyküler var içinde. Bir kısmı kurmaca da olsa çoğunun yaşanmış olduğu hissiyati oluşuyor içinizde . Bir öykü kitabında bu kadar çok sayıda öykü olmamalı diye düşünüyorum.

KİTAPTAN ALINTILAR;
 
Fakirlerin ömrü beklemekle geçer. Sosyal yardım, işsizlik kuyrukları, çamaşırhaneler, telefon kulübeleri, hastanelerin acil servisleri, cezaevleri vs.
******
Ufacık bir teselli için insan neler yapmaz ki
******
Hayat dediğin tehlike doludur.
******
Ölümle ilgili tek bir şeyden eminim. Kişi ne kadar iyiyse, ne kadar sevgi dolu, mutlu ve şefkatliyse, ölümün yarattığı boşluk da o denli katlanılır oluyor.
******
Sürekli ölüm-kalım mücadelesi içinde olmak insanın iliğini kurutuyor, köseleye dönüyorsunuz.
******
Sarhoşlar şaşmaz  bir şekilde yalnızdır.
******
Bunca sene hastanelerde çalışmanın bana öğrettiği bir şey varsa o da hastanın durumu ne kadar ağırsa sesinin de o kadar az çıktığıdır.
******
Böylece tüm yaşam
Huzur bulacağı mekâna varır.
******
Anneler bir sorun olduğunu kabul etmeye hiç yanaşmazlar.
******
İnsanın böyle ömürlük bir can yoıldaşına sahip olmasının ne kadar imrenilesi olduğundan dem vurdu.
******
Rab sevdiğini terbiye eder.
*******
İnsan ebeveynlerini kaybedince kendi ölümüyle yüzleşiyor.
******
Sabah uyandığımda ve yatmadan önce bir şeyler okumazsam deliriyorum.
******
Ölüm sağaltıcıdır, bize bağışlamamızı öğütler, yalnız göçüp gitmek istediğimizi hatırlatır.
******
Ölümün rehberi yok. Ne yapmamız gerektiğini, nasıl olacağını size söyleyecek biri yok.
******
Ölüm yaklaşınca insanın geri dönüp hayatına göz gezdirmesinden, bir şeylerin muhasebesini yapmasından, pişmanlıklarının olmasından daha doğal bir şey yok.
******
Benim gözyaşlarım kendi yalnızlığım, kendi körlüğüm içindi.
******
Şişmanlar cana yakın olur, insana huzur verir.
******
İşin en zor kısmı insanın kendi hislerinden emin olmaması
******
Sessiz kalmak fenalıkların en büyüğüdür bazen, alçaklığın ta kendisidir.
******

KİTAPTAN MÜZİKLER;

 

KİTAPTA BAHSİ GEÇEN KİTAPLAR;

Siyah İnci- Anna SEWELL

KİTAPTA BAHSİ GEÇEN DİZİ

Odd couple
 
KİTAPTA BAHSİ GEÇEN FİLM
 
Kanlı toprak 1973
 


12 yorum:

  1. hımm okunur yaniii bazı öyküler atlanarak o zamansa :)

    YanıtlaSil
  2. Adını ilk kez duyduğum, kitabını okumadığım yazarlarla tanışıyorum sayfanızda. Yetişemediğimiz, ulaşamadığımız ne çok şey var diye düşünüyorum.
    Kitaptaki cümlelerden adı geçen müziklere, dizilere kadar derinlemesine bir tanıtım. Emeğinize sağlık.
    Yazınızı okurken bir taraftan da ülkemizin kadınlarını düşündüm. Daha sayfalar dolusu ne çok dram hatta trajedi yazılır. Sadece özel günlerde değil, özelliği olan insanları her gün anmamız ne iyi olur.
    Kadın ya da erkek olmaktan öte insan olarak söz edilecek ne çok kişi var.
    Teşekkürler. Sevgiyle.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öyküler değişik fakat biraz uzundu ilk defa böyle bir kitap okudum.
      Sevgiler,

      Sil
  3. Yorum yazarken hep dikkatimi çekiyor." İzle " deyişi de sanki uyarıcı konumunda. Bir dönem kızımın teşvikiyle kayıtlıydım, sonra çeşitli nedenlerle devam ettiremedim. Güzel konular vardı, sevmiştim de.
    Tinypic çatık kaşlarıyla sayfada gezindikçe acaba tekrar dönsem mi diye düşündürdü beni.
    Sağlıkla.

    YanıtlaSil
  4. Pardon, Pinterest yazmamışım değil mi ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Pinterestti severek kullanıyorum ama bende uzun zamandır tinypic çıkarmıyor bir deneyin tekrar derim.

      Sil
  5. Öykü kitapları kısa olmalı bence. Bir roman kadar uzun tutulmamalı. Diğer türlü olunca okuru yorabiliyor.

    YanıtlaSil
  6. Bu kitabı görmüştüm ama pas geçmiştim ii etmişim dedim şimdi. :D

    YanıtlaSil