OKUDUKLARIM 2023/11 DANTE'NİN İSTANBUL CEHENNEMİ

27 Ocak 2023

 

 
"Cehennem'in en sıcak yerine kim gidecek? Tabii ki ahlaki kriz esnasında tarafsız kalanlar!" İtalyan kökenli Pisani ailesinin genç oğlu Duran, İlahi Komedya'yı İstanbul dekorunda oynamaya neden karar verdi? Koyu bir Katolik olan Bayan Pisani ile gizemci Bay Pisani, oğullarının İstanbul Cehennemi'ne doğru çıktığı yolculuktan nasıl etkilenecekler? Karanlık İstanbul'un esrarengiz kralı Erdoğan Bey ile Fransız düşünür Michel Faucoult ve İspanyol ressam Salvador Dali'yi hangi "hassas çizgi" birleştiriyor? Nasıl bir "büyülü gerçeklik" onun gibi bir adamı İlahi Komedya'ya bağlayabilir? Karargâhı Süleymaniye'de bulunan mistik bir tarikatın üyesi olan yönetmen Cebrail'in, akıllara durgunluk veren planı sonuç verecek mi? Dante'nin büyük aşkı Beatrice'i canlandıran dünyalar güzeli Gizem herkesten neyi gizliyor? İlahi Komedya'nın en önemli karakterlerden biri olan Charon'u sahneye taşıyacak sürpriz oyuncu kim ve "aklını kontrol altında tutarken iradesini nasıl askıya alabiliyor?" Charon, "her istediğini yerine getirebilenin emri"yle başlayacak ve yedi gün sürecek İlahi Komedya macerasında, başrol oyuncusu Duran'dan özenle hangi büyük sırrını saklıyor?
 
KİTAP HAKKINDAKİ DÜŞÜNCELERİM;
 
Konu olarak beni pek açmadı bu kitap, severek okumadım. Belki de cehennem korkumuzdan...
Kitaba kendimi veremedim, belki tekrar kütüphaneden alır okurum.....
 
KİTAPTAN ALINTILAR;
 
Yıldırım iki yere düşmez.
******
Zaman akmış her şey değişmişti ama "insan" adı verilen umutsuz varlığın insan yönü ne yazık ki hep yerinde saymıştı.
******
Kaderin sana sunduklarını, birer hediye olarak kabul et. Unutma ki iyi de kötü de ihtiyaç duyduğumuz için bizimle.
******
Uykumuzda semboller vasıtasıyla kavradığımız gerçekleri, uyandığımızda ancak mistik bir yanımız varsa çözebiliriz.
******
Horozlar dövüşürken birbirlerine mahmuz ve gagayla girişirler. Eğer hayvanın sonraki dövüşlere katılmasından umut kesilmemişse dövüşün bitiminde bu hasarlar mümkün olduğunca onarılmaya çalışılır. Biraz tentürdiyot dökülür, açık yerler iğne iplikle dikilir. Acımaz mı horozların canı? Kaldıysa bir canı, acır herhalde. Geldiğin dünyada, her gün onlarca insan birbirini daha da acımasız yollara başvurarak öldürüyor! O insanlar için de horozlara üzüldüğün kadar üzülüyor musun? 
******
Delilik bu! Ama kime ne? Eğer deliliğimin zararı sadece kendimeyse, bunun üzerinde çok durmamak lazım. Asıl mesele, çıkar sağlamak için başkalarına zarar verecek delilikler yapmakta ya da yapılanları görmezden gelmekte. Öyle değil mi?
******
Bazı meselelerin anlaşılması ertelenebilir belki ama bazı durumlar erteleme kabul etmez.
******
Gönül dağı yağmur yağmur boran olunca, 
Akar can üstüne sel gizli gizli, 
Bir tenhada can cânanı bulunca, 
Sinemi yaralar yâr oy yâr oy yâr oy yâr. 
Neşet ERTAŞ
******
Na to kafari, na to mermari! 
******
Eğer sürdürebilme gücün ve cesaretin varsa, mermi bir gün mutlaka senin istediğin doğrultuda patlar. 
 *******
İnsanın kendi hayatını bir sanat eseri gibi ele almasının daha zor olduğunu kabul etmeniz gerekir.
******
Aklını kontrol altında tut ve iradeni askıya al! İşte Dali'nin sihirli davranış biçimi!
*******
 Eğer biri bir kitabı iyi okumuşsa, yazarına olduğu kadar okuruna da şapka çıkarırım.
******
Bırakın bir rüyayı anlatmayı, gözle görülüp elle tutulan olayları anlatmak bile sanıldığı kadar kolay değildir.
*******
Gücü elinde bulunduran yaksın, yıksın, kırsın, döksün ve akıllı olmadığını düşündüğü herkesi kontrolü altına alsın öyle mi? Oysa ben de tam haksızlıklara tahammül edemediğiniz için gücünüzü göstermeye çalıştığınızı düşünmeye başlamışken
******
 Ne zaman gerekse ailesinin arkasında olduğunu hissetmek ne kadar hoş bir güven duygusu yaratıyordu insanda.
******
 
 
KİTAPTAN MÜZİKLER;
 
 
 

10 yorum:

  1. Kitabı ilk kez duydum, dikkat etmemişim anlaşılan. :)
    Fakat ekteki müzik eseri sevdiklerimden biridir, hem de Fazıl Say yorumu, keyifle dinliyorum. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitaba kendimi tam veremedim ben belki siz okurken beğenirsiniz.
      Müziği de ilk defa izledim.

      Sil
  2. Selamlar, Dante'nin İstanbul Cehennemi'ni okumadan önce İlahi Komedya'yı okumak gerekir mi diye bir soru takıldı kafama. Ama konu İstanbul olunca kitap ilgimi çekti.
    Çok teşekkürler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bence okunmalı çünkü tamamen olay ilahi komedyanın tiyatroya konulması konusu üzerine idi.
      Bir şey değil,

      Sil
  3. yazar tanınmış bir gasteci galiba :)

    YanıtlaSil
  4. Dante'nin orijinal üçlemesi var bende. Bir ara okuyacağım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Keyifli okumalar, kitap isimlerini paylaşırsanız bende inceleyebilirim belki satın alırım

      Sil
  5. Hiç duymamıştım, bunu bilmiyorum ama orjinal Dante yi merak ediyorum aslında. :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bende duymamıştım. Yazarın adı bir yerden aklımda kalmış, kütüphanede yeni gelen kitapların arasında görüp aldım. Fakat cehennem ve şeytan tanımlamalarından rahatsız oldum ben adapte olamadım kitaba.

      Sil