OKUDUKLARIM 2023/13 GORİOT BABA

30 Ocak 2023

 

 


 

 

 

 
Balzac’ın “Özel Yaşamdan Sahneler” dizisi içinde yer verdiği ve 1819-1820 yıllarının Paris’inde geçen olayların anlatıldığı roman, ilk kez Revue de Paris gazetesinde yayımlanır. Balzac’ın birçok romanının mekânı Paris, katlanılması zor acıları daha da ağırlaştıran bir arka plandır. Goriot Baba’da, kızları için yaşayan bir babanın dramını ve kendileri için varını yoğunu ortaya koyan yoksul babalarını ölüme terk eden hayırsız kızlarının yürek parçalayan savruluşlarını okuruz. Acı dolu zamanlar yaşayan Goriot Baba’ya, başta, hırslarını hayata geçirebilme mücadelesi veren köy çocuğu Rastignac olmak üzere pek çok karakter eşlik eder. Ancak yazarın diğer romanlarında olduğu gibi, bu romanda yer alan tüm çehrelerin de birer maske olduğu Balzac eleştirmenlerince hep söylenir. “Yaşamımın bütün olayları yapıtlarımdadır,” diyen bilge Balzac’ın İnsanlık Komedyası’nın önemli parçası Goriot Baba, yazıldığı günden bu yana dünya edebiyatının ölümsüz klasiklerinden biri olmayı sürdürüyor.
 
KİTAP HAKKINDAKİ DÜŞÜNCELERİM;
 
Klasik kitaplar ile yıldızım bir türlü barışmadı, bu kitapta da aynısı oldu.
Bir babanın kızlarının hayatı uğruna kendinden vazgeçme hikayesi idi okuduğum. Kızlar şatafatlı bir yaşam uğruna babalarını mahvettiler.
 
KİTAPTAN ALINTILAR;
 
Acılar karşısında bencillik ve çıkarlarını düşünenler bile durur, acımayla dolar. Ama bu duygular bir çırpıda yenilip yutulan tatlı meyvelere benzerler.
******
Mutluluk kadınların şiiri, tuvalet ve giysiler de süsüdür.
******
İnsan yüreği sevgi tepelerine tırmanırken, dinlenecek durak bulabilir ama kindar duyguların dik eğimli bayırlarında böyle duraklara pek rastlanmaz.
******
Küçük insanlar iyi ya da kötü duygularını birtakım küçüklüklerle doyurmayı tercih ederler.
******
Kusurlarımızı başkalarına söylemekten daha kötü bir şey yoktur.
******
Seven bir kadın en küçük bir şeyden kuşku duyma konusunda zevki çeşitlendirmekten daha beceriklidir.
******
Çamura batmak istemiyorsan arabana beş öküz koş.
Polonya deyimi
******
İnsan yaşının getirdiği şanssızlıklara dayanmasını bilmeli.
******
 Bir kadın, erkeği sevgisiyle sıkıyorsa, aşık oradan çekilir, erkek kadından kaçarken bir çok alçaklık yapar. Aynısı bütün duygularda geçerlidir. Yüreğimiz bir hazinedir, onu bir çırpıda boşaltırsanız iflas edersiniz. İçimizdeki bir duygunun bir anda tüm varlığıyla ortaya çıkması hoş görülmez tıpkı bir adamın beş kuruşsuz olmasının hoş görülemeyeceği gibi.
******
Günün birinde aşık olacaksınız sırrınızı iyi saklayın! Yüreğinizi kime açacağınızı iyice bilmeden konuşmayın sakın. Henüz var olmayan bir aşkı önceden korumak istiyorsanız dünyadan çekinmeyi, kuşkulanmayı öğrenin.
******
Başarı her şeydir. İktidarın anahtarıdır. 
******
Servet zenginlik ve erdemdir.
******
Bir kız kardeş yüreği eşsiz temizlikte bir pırlanta, derin bir sevgi uçurumudur.
******
Bir erkek, kadınlara tatlı sözler söylerse, mutlaka ince bir hesabı vardır.
*****
Karmaşık yollar hiç kimseyi, hiçbir zaman iyi yere ulaştırmaz.
******
İnsanlar birbirlerini yargılarken çok ender över.
******
Bana iyilik eden ya da yüreklerini bana açanlara çok iyi davranırım.
******
Hırs sahibi olmak, öyle herkesin harcı değildir.
******
İnsan tamamlanmamış kusurludur. Bazen az çok ikiyüzlüdür, yüze güler, aptallar da onun ahlaklı ya da ahlaksız olduğunu söyler.
******
Duygu benim bütün bilgimdir.
******
Erdeme sadık kalmak, yüce bir kahramanlık!
Herkes erdeme inanır ama kim erdemli.
******
Yürek iyi bir yönetici, yanılmaz bir yol göstericidir.
******
Gençlik ve haksızlık bir araya geldiği zaman, vicdanının aynasında kendini seyretmeye cesaret edemez. Oysa olgun yaş, kendini orada seyreder. Yaşamın bu iki dönemi arasındaki fark işte buradadır.
******
İnsan sevildiğini hisseder. Duygu, her şeyde iz bırakır, uzaklıkları aşar. Bir mektup, bir ruhtur. Sesin öylesine sadık bir yankısıdır ki, duyarlı kişiler onu aşkın en zengin hazinesi sayarlar.
******
Herkesin kendine göre bir sevme biçimi vardır.
******
İki ayrı varlığı bir tek varlık haline getiren iyilikseverlik, tıpkı gerçek aşk gibi anlaşılmayan, ender karşılaşılan gizemli bir tutkudur.
******
İnsanların üstüne düşmeyin yoksa başarıya ulaşamazsınız.
******
Bir kadın için mutluluk; sevilmek, tapılmak, yüreğini açabileceği bir dost edinmek demektir.
******
Kadınlar hiçbir şeyden, tatlı sözler duymaktan hoşlandıkları kadar hoşlanmazlar.
******
Dünyada kusursuz mutluluk yok. İnsan, her zaman aradığını bulamıyor.
*****
Belirtilmeye değer bir konu da, duyguların sahip olduğu yayılma gücüdür. Bir varlık, ne kadar kaba olursa olsun, güçlü ve gerçek bir sevgiyi anlatırken yüz çizgileri değişir, davranışlarına canlılık gelir, sesi renklenir ve özel pırıltı yayar. Çoğu zaman en aptal kişi, tutkunun çabası altında, sözde değilse de düşüncede en yüksek anlatım gücüne ulaşır ve ışıklı bir dünyada hareket ediyormuş gibi görünür. O anda şu adamcağızın sesinde hareketinde, büyük aktörlere özgü o bulaşıcı taşkın güç vardı. Evet, ama güzel duygularımız iradenin şiirleri değil midir?
*****
İnsanın yüreği taş olsa erir.
******
Tutkular, hesaplarında hiçbir zaman aldanmazlar.
*****
İnsanın sevgi gereksinimi en küçük toplumda da büyük bir çevredeki kadar doyuma ulaşabilir.
******
Mutluluğumuz her zaman ayaklarımızın tabanıyla kafamızın arasındadır. Yılda isterse bir milyona mal olsun, isterse yüz lui altınına, bizim içimizde uyandıracağı duygu gücü aynıdır.
******
Başarıya ulaşmanın güveni, erkeklerin asla açıkça söylemedikleri binbir mutluluk doğurur.
*****
Başarı kolaylıklardan çok zorluklardan kaynaklanır.
******
Para, ancak duygular ortadan kalkınca önem kazanır.
******
Duygulara para karıştırmak, iğrenç bir şey, değil mi?
******
Olanaksızı olabilirle kanıtlamak ve olayları önsezilerle berbat etmek kadınlara özgü bir özelliktir.
*****
Kadınlar, iftiralara karşı tamamıyla savunmasızdır ve asılsız söylentiiler çoğu zaman uydurmadan başka bir şey değildir.
******
Başarısızlık, her zaman istediklerimizin gücünü gösterir.
******
Unutmayın ki Tanrı adildir.
*****
Vicdanının sesini dinlemek, insana mutluluk veriyor.
******
Gerçek aşk, kötünün günahını ödüyordu. Erkekler, aldatmanın ilk darbesinin genç bir kadının yüreğinde ne kadar çok çiçek soldurduğunu bilmedikçe, bu mantıksızlık ne yazık ki devam edecektir.
******
Ben davranışları birer araç diye görürüm. Yalnızca amaç önemlidir.
*****
İnsan ya heptir ya hiçtir.
******
Duygular düşüncelerimizin dünyası değil midir?
******
Bir toplumu, ne kadar namuslu olursa olsun, bir caniden kurtarmak yasal bir borç sayılır.
******
Zavallı çocuk, uyu, uyu. İyilik bazen uyurken gelir.
******
Yüce kudretin gizli yolları vardır.
******
İnsanların yüreğini inceden inceye araştırır.
*****
Tanrı adildir.
******
Kaderin bizleri hangi yola iteceğini kim bilebilir ki? Kaderde ne varsa öyle olur.
*******
Önyargıları aşmak üstün insana yaraşan bir şeydir.
******
Şimdiki gençlik kendini yönetmesini bilmiyor.
******
Col tempo!
Zamanla her şey unutulur, yoluna girer.
******
İnsan bir ömür boyu sevecekse, yardımlaşabilir.
******
İnsanları alçaltan, yalandır. Yalan söylemek, hakkından vazgeçmek değil midir?
******
İnsan birilerini kapı dışarı ederken, bazı kuralları göz önünde bulundurmalı.
******
Herkesin karşı koyamadığı bir zaafı vardır.
******
Bir aşk ne denli şiddetl,i ve içtense o kadar kapalı ve gizemli olmalıdır.
******
Aile sevgisi en güvenilir bağdır.
******
Sevilen insanların yüreğini okumak çok kolaydır. Küçücük bir şey yeter...
******
Acının derinliğini hissettiren umutsuz acının çığlığı karşısında hangi bencil yürek duygusuz kalabilirdi.
******
Yaşamda her şeyin acı olduğu durumlar vardır.
******
Bazılarınınki aynı notadır, bazılarınınki müziğin sonsuzluğudur.
******
Hep sevebileceğiniz bir kadını sevin hiçbir kadını terk etmeyin.
******
Yüce ruhlar dünyamızda uzun yaşayamaz. Gerçekten de, soylu, büyük duygular bayağı, küçük, basit ve yüzeyde kalan bir toplumla nasıl bağdaşabilir?
******
Cehennem bir babanın çocuklarından uzak, onlardan yoksun olması anlamına gelir.
******
İnsan çocuklarının dizginlerini huysuz atlar gibi elinde tutmalı.
*****
Zaten, hata yapmayan var mı ki?
*****
Evlatlar, babalarını sevmezse, bütün dünya yıkılır.
******
En kusursuz kişiler, en iyi ruhlar bile babalık iyiliğinin yumuşak yürekliliği karşısında dayanamaz.
******
İnsan daima kendi değerini bilmeli, kendini ağırdan satmalı.
*****
Ölüm döşeğindeki birinin hayır dualarından başka verecek şeyim yok.
******
Aptalların, yabancıların benim hakkımda neler düşünecekleriyle uğraşmaktan çok daha önemli işlerim var.
*****
Hastanın çamaşırını değiştirmek gerekir.
Her ne kadar kurtuluş umudu yoksa da onun indsanlığına saygı göstermeliyiz.
******
 

22 yorum:

  1. Kokuşmuş bir düzenin mükemmel bir portresi şüphesiz fakat kitabı okurken bir miktar sıkılmıştım ben de.Goriot'un yaptıkları çevresindekiler tarafından ona bir saygınlık ve ulviyet kazandırmıştı ama okuyucu olarak ben de böyle etkiler olusturmadı. İrite edici bulmuştum hatta. Kültürel kodlarımızın bunda şüphesiz etkisi var. Klasiklerin evrensel olma özellikleri var, hitap ettiği coğrafya ve kültür geniş olabiliyor.Ben bu kitapta böylesi bir etki gücü bulamadım, pek tabii ki sıradan bir okuyucu olarak.Kaçırdığım hususlar varsa da bilemeyeceğim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şatafatlı bir yaşan için kızlarına para vererek bir yaşam sağlamak pek bana uygun düşmedi.

      Sil
  2. Goriot Baba severek okuduğum bir kitaptı. Ben klasikleri okumayı daha çok seviyorum sanırım. Hemen arkasından bir Balzac romanı daha okuma hevesi gelmişti. Vadideki Zambak okuduğum ikinci Balzac romanıydı. Dili daha ağırdı, uzun uzun cümlelerden dolayı sıkmıştı. Ve böylelikle Balzac dosyasını kapatmış oldum. Oldukça fazla alıntı yapmışsınız bu kez. Sanırım bu konuda bir rekor:) Sizden bu alıntıları yeniden okuyunca yazarın düşüncelerine katılmadığım birçok sözü olduğunu fark ettim. Teşekkürler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Klasikler ile benim yıldızım neden barışmadı acaba? Bunu çözersem belki bende severim. Vadideki zambak okumadığım bir kitap bende okumak istiyorum onu.

      Sil
  3. Severek okuduğum bir kitap oldu. Ancak kitaptaki karakterleri ve yaşanan olayları bir türlü sevemedim. Aslında yanlış olarak nitelendirilen olaylar ya da kişiler hep övülüyor ve toplum tarafından olağan karşılanıyor. Bu yüzden eksik tarafları çok ancak kendini de okutan bir kitap

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bir babaya yapılan bu davranış bana pek uymadı kültürümüzde ve dinimizde babaya bu tür bir yaklaşım olmadığı için kitaba pek adapte oldum diyemem, ama sonuna kadar dediğiniz gibi okuttu

      Sil
  4. Balzac’tan okuduğum bir eserdi. Severek okumuştum. Ben modern klasikleri ve dünya klasiklerini okumayı çok seviyorum. Arada da olsa Türk Edebiyatı Klasikleri’ni de okumayı tercih ederim. Paylaştığınız alıntılar da çok güzeldi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim pek yıldızım barışmadı klasiklere hatta 80 li yıllarda gazete set halinde vermişti, okurum dedim bir iki deneme okuyamadım. Sonra koli halinde Balkan köylerinde bir okula gönderdim...

      Sil
  5. "Bir aşk ne denli şiddetl,i ve içtense o kadar kapalı ve gizemli olmalıdır." kesinliklee :)

    YanıtlaSil
  6. Oyy ben valla saydım, sövdüm kendi yazımda biraz rahatladım...

    YanıtlaSil
  7. Alıntılar çok fazla, bazılarına göz attım. :) Klasiklerle benim aram da pek iyi değil. Arada sevebileceğim şeyler çıkıyor diye okuyorum. Yazardan bir kitap okuyup zor bitirmiştim, sonra okumadım.

    YanıtlaSil
  8. balzak ve şekspir en büyük iki yazar diyorum :)

    YanıtlaSil
  9. Ben bu ay katılamadım okuyamadım Goriot Baba'yı, ama sayenizde alıntıları okudum çok güzeldi, elinize sağlık:)

    YanıtlaSil
  10. Ben sevmiştim bu kitabı, akıp gtmişti okurken. Hüzünlüydü tabi konusu ama bence hâlâ da geçerli çoğu ailede.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bir evlat babaya bunları yapar mı dedim dedim durdum...

      Sil
  11. Alıntılarla kitabı tekrar hatırladım. Ben de kitabı sıkıcı buldum.

    YanıtlaSil