SİGARAYA BAŞLAMA VE BIRAKMA HİKAYEM

23 Eylül 2020



ZEUGMA'nın aşağıdaki yazısına istinaden bu yazıyı yazma kararı aldım.

Sigaraya 1985 yılında lisede iken bir arkadaşın ev toplantısında başladım. Aklımda hiç içmek gibi bir niyet yoktu. Kendimi bildim bileli kilolu bir insanım, akapunkturla bile tedavi oldum, başka şehirde, yine de kilo veremedim. Bu toplantıda kızlar Özlem sigara zayıflatıyor, iştah kesiyor dediler, ilk sigaramı orada yaktım. Sonrasında rahmetli babamın sigaralarından aşırıp odunlukta gizli saklı içmeye başladım. Oraya tuğlaların arasına bir kutu kibrit gizlemiştim. Liseye gidiyoruz o dönem tam gün öğretim var meslek lisesinde okudum. Üzerimizde sigaralar yakalanmasın diye yakındaki bakkala bırakırdık paketlerimizi. Öğlenleri eve gitmezdik o bakkalda ekmek arası yerdik, sigara da içerdik. 3,5 -4 gibi okuldaki çıkınca pastaneye gider orada içerdik. 
Ailem öğrendiğinde ise annemden çok kötü dayak yediğimi hatırlıyorum saçlarım köküyle elinde kalmıştı. Babamdan asla dayak yemedim ben. O sadece nasihat ederdi. Özenti de vardı işin içinde kuzenlerim içiyordu bende büyüyeyim içeceğim düşüncesi. Hatta İzmirden buraya dönerken üniversite öğrencileri de otobüse biner pofur pofur içerlerdi, bende üniversiteye başladığımda böyle içecektim. O zamanki düşünceler işte. Ve öyle de oldu ben Çanakkale muhasebe bölümünü kazandım. O uzun otobüs yolculuklarında bende içmeye başlamıştım. Hele evden ayrısın ya daha biz serbest oluyorsun bu içme konusunda. Yurt çıkmadığı için akrabamda kaldım bir süre tabii orada içmiyordum ama okulda kantinde filan içmeye devam. Bir süre sonra ev arkadaşı arayan arkadaşların yanına taşındım, hepimiz içiyorduk evde de rahattık. 
Birinci, Bafra, Samsun 216, Tekel2000, Malboro, Parliament kullandığım sigaralar. Okul bitti eve döndüm artık annem sigara içmemi kabullenmişti fakat yanında içirmiyordu. Babam zaten yeğenlerine bile sigara paketi alıp bırakırdı bana da  alırdı. Ama içmemi tasvip etmezdi. Çalışma hayatına başlayınca içme adetlerim sıklaştı, Çünkü araya mobing olayları giriyordu. Aç karnına dahi içerdim. Günde 2 pakete kadar çıkardı ama çevremde otlakçımda vardı hepsini ben içmezdim. 2010 yılında ayaklarımın üstleri ve ayak bileklerim gözlerimin üstleri şişmeye başladı. Yapılan tetkikler sonucu yüksek tansiyon teşhisi konuldu ve sebebi sigara idi. İlaç kullanmaya başladım.  Çok yüksek bir bağımlı idim Sabah kalkar kalkmaz hemen bir tane yakardım aç karnına. Gece uykudan kalkar içerdim. Bırakmanın yollarını aramaya başladım. Sigara bırakma hattını bile aradım. Nikotin sakızı kullandım. Paket alsamda içinden bir tane içip arkadaşlarıma çay saatinde bırakırdım.  Böyle araştırma yaptığım günlerde yine rahatsızlandım. Afedersiniz balgam çıkarmaya başladım. Faranjit oldun dediler balgam çıkartıcı ilaç verdiler doktorlar. Bu arada bende eczaneden balgam çıkartıcı septisillerden alıyordum. Fakat iyileşeceğim yerde daha çok kötüye gidiyordum. Balgamın rengide nikotin rengine döndü. Öyle bir şey ki duşa girsem ağzımdan burnumdan öksürmeden kendi kendine çıkmaya başladı bu nikotin rengi şeyler. Dahiliyeye çıkmıştım birde göğüs hastalıklarına çıkayım dedim. Allah razı olsun o zamanki doktorum Bülent beyden, koyduğu teşhis astım bronşit oldu, ve aslında benim o balgam çıkartıcı ilaçları ve hapları kullanmamam gerekiyormuş. Astım hastalarına balgam çıkartmak iyi değilmiş. Onun tedavisi ile iyileştim. Doktorum aynı zamanda yazardırda :)) Kitapları var. Şu an bu şehirden gitti yeni doktorum Mehmet beyden de çok memnunum.Benim bu illeti kesin bırakmam lazımdı. Yaptığım araştırmalar sonucu 21 gün alıştırması ile alışkanlıkların değişmesi mümkünmüş. Bu konularda internetteki yazıları okudum ve ben beynime bu konuda hükmetmeye başladım. İlk önce sigarayı hangi cümle kalıpları ile içmeye yöneliyorum bunları tespit ettim. Mesela çalışırken odada sigara içmek yasak ya Beynimden geçen dışarı çıkayım bir sigara yakayım cümleleri gibi cümleleri tek tek not aldım. Hangi ortamlarda içiyorum bunları tespit ettim. Çay molası, kokteyl, cafeterya, öğlen yemeği sonrası kahve yanında  gibi. 
Oluşturduğum tüm sigara içme cümle kalıplarına olumsuzluk ekledim. Dışarı çıkıp bir sigara içeyim düşüncesi geldi mi Dışarı çıkıp sigara içmeyeceğim. Ben bunları yapa yapa sigarayı bıraktım. Beynimin makina gibi tıkır tıkır çalıştığını hatırlarım.
1,5 sene içmedim. Babamın ölümü ile tekrar başladım. Fakat sonra Özlem sen ne yapıyorsun dedim kendime rahatlamışken bu ne. Hemen tekrar bıraktım 2015 yılından bu yana kullanmıyorum çok rahatım sağlığımı bozdu kimsenin de içmesini tavsiye etmem. Bırakın benim gibi sağlığınızdan olmayın. Akciğerlerimde şu an takip var doktor tarafından, astım bronşit kötü bir hastalık Allah kimseye vermesin. Ağbimde kullanıyordu o 1990  yılında kalp krizi geçirince bırakmıştı zaten. Annem bu noktada çok memnun.

Size sigara ile ilgili bir anımı da anlatayım bu arada. Çalışıyorum o zaman fabrikada. İstanbul' da Ali amcamın kızı Emine ablamın söz olacağının haberi geldi. Biz rahmetli babamla ikimiz Küçükçekmece'ye söze gittik. Biraz mutassıp bir aileyiz bir kısmımız o şekilde yani içkiye filan karşı. Özellikle Ali amcam hacı sözde içkiye filan asla izin vermez. Kuzenlerimde işin kolayını bulmuşlar 1 şişe votka almışlar, etiketini suda soymuşlar:))) dolaba kaldırmışlar. Neyse yüzükler takıldı,   Büyüklerin elleri öpüldü falan biraz oyalanıldı içeride. Millet teker teker odayı terk ediyorlar sigara içmeye mutfak balkonuna kaçıyorlar. Bende dururmuyum bende kaçtım hemen,  herkes balkona sığıştı yaktık sigaraları içiyoruz. Yanımda da avukat kuzenim Cevriye ablam var. Mutfak kapısı açıldı Rıza amcamın eşi Nazlı yengem girdi içeri, yengem olunca kimse tınmadı sigara içmeye devam. Yengem susamış buzdolabını açtı, sen tut su şişesi diye etiketi soyulmuş votka şişesinden bardağa boşalt, su diye iç:)) Kendisi de namazında niyazında Allah kabul etsin. Votkayı su diye içince bir bağrış bir bağrış yandım Rıza diye, amcam da mutfağa girince herkes sigara söndürme telaşında. Ben yerde söndürdüm diye düşünürken Cevriye ablamın ayağında söndürmüşüm:))) hatırası hala durur ayağında:)))

O sene bu sene hala kiloluyum veremedim kiloyu sigara ile...
Sakın başlamayın, başlatmayın, başlayanlar yol yakınken dönün


22 yorum:

  1. Sigarayı bırakabilenlere büyük saygı duyuyorum. Kolay olmadığının farkındayım ama imkânsız da değil. O yüzden tebrik ederim. Eşim de 4 sene önce bıraktı. Orhun'la birlikte çok baskı yapardık. Ben hiç kullanmadı. Orhun da kullanmadı. Eşimin sigarası bizi deli ediyordu. Sağlığının bozulma ihtimali bir yana, hep onun sigara içme durumlarına göre hareket etmek zorundaydık. "Siz girin ben geliyorum" durumları mesela?:) Sigara içip öyle gelecek kapalı yere vs. Orada bekle, burada bekle. Sinir bozucu bir durum. Neyse... Birden bırakıverdi sigarayı. Gerçekten iş kafada bitiyor. "Şu saatten sonra içmiyorum" dedi, paketi attı ve bir daha hiç içmedi. Televizyondaki kamu spotu da yararlı olmuş:) Öyle söylüyor. O bıraktıysa herkes bırakır diye düşünüyorum. Sağlık elden gitmeden, doktorun yasaklamasına kalmadan bırakmak lâzım. Bizim anımız da böyle:) Sevgiler Özlem...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bende eşinizi tebrik ediyorum bu konuda maalesef ben doktor tavsiyesi ile bıraktım fakat canın istiyormu diyorsanız hayırdır cevabım.

      Sil
  2. Bende Liseden sonra başladım hala içmeye devam ediyorum. Bırakmayı da düşünmüyorum. Bırakanlara saygım sonsuz.

    YanıtlaSil
  3. Yengeye yapılır mı ama :(

    Arkadaş olayı sahiden önemli mevzu,hele toyken.Bazen kardesimle konusuruz ,tek mesele sigara degil ki,her türlü zararlı alışkanlığa bulaşanlar var ama dediği ,onlar ne kullanırsa kullansın asla al sen de kullan dememişler kardeşimin kullanmadığını bildikleri için,ozendirmemisler hiç.

    Ben de çok duydum kilo ile olan muhabbeti ama onu söyleyenler bir deri bir kemik hastalıklı gibiler,ten renklerinde kararma vs.

    Bağımlılıktan kurtulmak sahiden zor mesele,irade ve özveri gerektiriyor.Tebrik ederim sizi.Umarım mevcut şikayetleriniz de hafifler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sorma:)) tebrik için teşekkürler. Şu an gayet iyiyim bir havam var bir de ilacım onları kullandığım sürece sorun yok. Kışında üşütmemeye bakıyorum soğukalgınlığı göğse inerse orada zorlayan bir öksürük oluyor geceleri kün kün öksürüyorsunuz. Kendinize dikkat ettinizmi sorun yok.

      Sil
  4. Merakla okuyacağım dediğim yazı dolu dolu geldi. Sağlam bir öyküymüş. Heyecanla okudum gerçekten. Başlarda endişelenerek, üzülerek. Öykünün kahramanı Özlem biraz gecikmeli de olsa zor olanı başarmış. Hem de çok çok zor olanı. Verem Savaş Dispanserinde doktor olan bir arkadaşım vardı. Her gün ciğerleri bitmiş onca insan görüyor, fakat sigarayı asla bırakamıyordu. Hep derler ya ''Önce beyinde bitireceksin''. Başarının sırrı burada gizli yine. Tebrikler, tebrikler, tebrikler...

    Böyle bir başarı hikâyesinin kahramanı olarak bence kilo konusunda da azmeder ve başarırsın. Yazılarından anladığım kadarıyla tatlıyla aran iyi. Önce buradan başla. Tatlıyı hayatından çıkar. Bunun için çok etkili bir yöntem var. Ne zaman canın tatlı istese Granny Smith türü o yeşil elmalardan dilimleyip üzerine toz tarçın serperek çerez niyetine ye. Tatlı isteğinin köreldiğini göreceksin. Çay ve kahvede kullandığın şekeri de kaldırırsan hızla kilo kaybetmeye başlayacaksın, NET! Bu yöntemlerle 6 aya kalmadan 10 kilodan fazla kilo verdim. Ha, çayı şekersiz içiyor olabilirsin belki. Fakat içmiyorsan biraz dişini sıkacaksın. Alışması birazcık zorluyor. Fakat tam da doktorların söylediği gibi 1 ay sabredersen alışıyorsun ve bir daha da asla şekerli çay içemiyorsun. Lütfen bunu da dene. Sigara için verdiğin mücadeleden daha kolay, inan...

    Bu yazı için teşekkür ediyorum. İçenleri bıraktıracak kadar etkili detaylara sahip gerçek bir hikâyeymiş. Kutluyorum tekrar. Sevgiler Özlem...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tebrik dileğin için sağol, darısı arkadaşının başına. Çayı da kahveyi de şekersiz içerim elma tarçın olayını da kışın çok uygularım. Geçen sene karatayla 15 kilo vermiştim bende. Benim sorunum düzensiz beslenme bir türlü düzene oturtamadım. Birde çocukluktan mayamızı tutmuşuz aile genetiğinde var kilolu olma durumu kuzenlerimde kiloludur.

      Sil
  5. Darısı benim annemin başına inşallah 🙏😊 çok uzun zaman önce içmiştim sigara kokusu burnuma gelince birde bende baş ağrısı yapınca bir daha içmedim 😊 Rabbim şifalar versin inşallah güzel Ablam ❤😊 sevgiler..

    YanıtlaSil
  6. Sigaraya yaşadığım ağır bir olay sebebi ile başlamıştım.1 yada 2 sene kadar içtim sanırım ama günde 2 paket içiyordum neredeyse. Bende astım hastasıyım. Sonra bir gün düşündüm ve dedim ki ''Kendi isteğim ile nasıl başladıysam o şekilde yine bırakabilirim ve ne kadar kötü şeyler yaşadıysam sigarasız baş edebildiysem yine edebilirim dedim'' tamı tamına 5 yıldır içmiyorum. :) Bırakmana sevindim. Sakın bir daha başlama. 3 günlük ömürden duman eksik olsun zararı olmaz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. hemen hemen aynı zamanlarda bırakmışız tekrar başlamayı düşünmüyorum. Size de geçmiş olsun.

      Sil
  7. Yemek alışkanlığımı bile bırakamazken sigaraya başlasaymışım hiç bırakamazmışım diye düşünürüm hep. Zor iş. Bravo gerçekten de.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sakın başlama içene de postayı koy arkadaşım.

      Sil
  8. Ne akıcı yazmışsın, tıkır tıkır okunuyor. Ben de sigara içerdim bir zamanlar bıraktım beş yıl oluyor. Senin de nihayetinde bırakmış olmana çok sevindim, dilerim bir daha hiç içmeyiz bu zıkkımı

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. hemen hemen aynı zamanda bırakmışız. İçmeye niyetim yok darısı içenlerin başına...

      Sil
  9. Yanıtlar
    1. benim yöntemimle rahatlıkla bırakabilirsin arkadaşım.

      Sil
  10. neyse hadi kurtulmuşsuuun :) amaniin cevriye hanıım hihi :)

    YanıtlaSil