OKUDUKLARIM 2022/103 BABALAR VE OĞULLAR

27 Kasım 2022

 

 
Blogger Kitap Kulübü Kasım ayı kitabımız 
babalar ve oğullar idi 
 

 

Babalar ve Oğullar Kitap Açıklaması

 


Turgenvev'in başyapıtı Babalar ve Oğullar (1862) kuşaklar-arası çatışmanın günümüzde hala anlamlı, belki de daha derin bir görünümünü realist romanın erken döneminin çerçevesinde karşımıza çıkarmış olmasıyla ayırdediliyor. Şiirsel bir realizmle sunduğu ünlü Bazarov tipinin enerjik, sinik ve küstahça "nihilizmini" "babaların" Romantizminin karşısına dikiyor Turgenyev. Gerçekten de Bazarov'un yeni dünyası, asırlar boyu hüküm süren tutuculuğun ve önyargıların bilim sayesinde temizlediği bir yarı-ütopya benzer. Bu durum romanın derinliklerinin günümüzde daha derin sorgulanması gerektiğini gösteriyor. Hatırlanması gereken şey, Rusya'daki ilerici-radikal çevrelerle gelenekçi-muhfazakarlıkların roman yayınlanır yayınlanmaz oldukça çapraşık yargılarla birbirlerine girdikleridir: çoğu radikal bu romanı ilericiliğin aşırı kaba bir karikatürü olarak okumuştu. Muhafazakar-romantik çevreler ise nihilizmin tatsız-tutsuz, tiksindirici hatta son derecede tehlikeli bir olumlanması olarak... Her durumda Turgenyev, modern romanın ayrıcalıklı temalarından birinin başlatıcısıdır-geleneksel değerlerin topunu karşısına alan, kızgın genç adam tipinin...
 
KİTAP HAKKINDAKİ DÜŞÜNCELERİM;
 
Akıcı bir Rus klasiği idi. Rus edebiyatının ilk modern romanı olarak kabul edilen bu roman eski geleneklerine bağlı babalar ile yenilikçi oğullar arasındaki kuşak çatışmasını konu alan bir kitaptır. Kitapta muhafazakar babalar eski Rusya’yı temsil ederken, nihilist oğullar da yeni yeni filizlenen Bolşevik devrimini yansıtıyor.
 
KİTAPTAN ALINTILAR
 
“Eskiden okuyup öğreniyordu gençler; çevrelerinde cahil tanınmak istemediklerinden ister istemez öğrenmeye çalışıyorlardı. Ama şimdi şöyle demek yeterli oluyor onlar için: "Dünyada her şey saçma!" Bu kadarla iş bitiyor.”
*****
"İzninizle sorabilir miyim, neye yarar sanat?
-En azından insanları tanımaya, anlamaya..."
*****
Günümüzde ancak ahlaksızlar ve boş insanlar ilkesiz yaşayabilir.
*****
 Her insan kendi kendini eğitmek zorundadır. Döneme gelince neden yetiştiğim döneme bağlı olacakmışım? Varsın o bana bağlı olsun.
*****
Hoppaları falan değil, kanımın son damlasına kadar, savunacağıma yemin ettiğim kadın haklarını savunuyorum
*****
Kutsal ve sadık sevgi her şeye kadir değil midir?
*****
Bu akrabalık duygularının insanların içine köksaldıklarını fark ettim. İnsan her şeyden vazgeçebilir, bütün önyargılarını bırakabilir ama örneğin başkasının mendilini çalan kardeşinin hırsız olduğunu kabul edemez, elinde değildir.
******
Bakın, yine mutluluk dedim. Söylesenize, keyif aldığınız zamanlarda, örneğin dinlediğimiz müzikten, geçirdiğimiz iyi bir akşamdan, sempatik insanlarlarla konuşmalarımızdan zevk aldığımız zamanlarda bile neden bunları sahip olduğumuz gerçek mutluluk olarak algılamayız da bunlar, başka bir yerdeki mutluluğun yansıması gibi gelir bize? Neden?
*****
Bazarov, Odintsova'ya: "İnsan düşüncelere dalarsa beklemeye kalkışır.
******
Kişi kendi değerini bilmediği, kendi kendini saymadığı sürece toplumsal yapısı temelsiz kalır.
Kişilik sayın bayım, en önemlisi budur işte: İnsanın kişiliği bir kaya gibi sağlam olmalıdır, çünkü her şey onun üzerine bina ediliyor.
******
Ölüm eskidir ama her birimize yeni gelir.
*****
Sevdiğinin gözlerinde böyle gözyaşları görmemiş olanlar, insanın kalbi minnettarlıkla ve çekingenlikle titrerken dünyada ne denli büyük mutlulukların olabileceğinden habersizdirler
*****
Oğullar babalarını yargılayamazlar.
*****
Çocuklar kendilerini seveni bilirler.
*****
İnsan kibirsiz hiçbir yere ulaşamıyor
******
Gel gör ki kader bambaşka bir karar almıştı.
*****
Toplumu düzeltin, hastalık kalmayacaktır.
Toplum sağlam bir düzene sokulursa insanların akıllı yada aptal, iyi ya da kötü olmalarının bir önemi kalmaz hiç değilse!
*****
 İnsan çektiği acıya karşı öfkeyle başkaldırırsa yüzde yüz acıyı alt edebiliyor.
*****
Erkek dediğin gürlemelidir.
İspanyol Atasözü
******
Çaresi olmayan şeylerden konuşmak utanç vericidir.
******
Hiçbir dostluk çatışmalara uzun süre dayanamaz.
******
Bir kadının yarım saatlik bir konuşma sürdürebilmesi de iyiye işarettir.
******
Kimseye baskı yapmayacaksın.
******
Doktorlar paragöz kişilerdir.
******
Yalan söylemek çok günahtır.
******
19. YY'da neden hala insanlar sınıflara ayrılsın?
*****
Uzun süre yalnız yaşadım. Böyle olunca insan ister istemez düşünmeye alışıyor.
*******
Eşitlik baskı yaratır.
******
Hem zaten aşk....... da bir özenmeden ibarettir.
******
Tabiat, bir tapınak değil, imalathanedir, insan da onun içerisinde bir işçi.
******
Yalnız aptallar, bir de akıllı geçinenler zaman kaybeder.

20 yorum:

  1. Yollar önce okuyup sevmiştim, bir daha okuma zamanı gelmiş gibi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben tekrar okuması pek yapmıyorum, keyifli okumalar arkadaşım..

      Sil
    2. Ben seviyorum tekrar okuması. Zira öncelikle kitapları sevdiğim sevmediğim dışında hiç hayırlamıyorum neredeyse. İkinci olarak da farklı yaşlarımda okuduğumda çok farklı yorumlayabiliyorum, özellikle klasikleri çok gençken okumuş olduğumdan.

      Sil
    3. yaaa handaan senin bloguna ulaşılamıyor iki üç gündür noldu kiiii?

      Sil
  2. Ben de kitabı okudum, iki haftadan beri ay sonunu bekliyorum. BKK kapsamında okuduğum kitap değerlendirmeleri diğer okuduğum kitaplar için yaptığım değerlendirmelerden daha tafsilatlı oluyor. Tartışabileceğimiz konuları ortaya koyabilmek için spoiler içermesinde sakınca görmüyorum. Nihilizm ideolojisini Bazarov karakteriyle ilk kez bu kadar açık ve net ortaya koyan yazar Turgenyev kuşak çatışmasının yanı sıra dönemin değişen siyasi karakterine de ışık tutuyor. Bazarov, batının etkisiyle kendini her ne kadar koyu bir nihilist olarak gösterse de nihilizmde yeri olmayan romantizmin tuzağına düşüyor ve bu durum onun sonunu hazırlıyor. Güzel bir kitaptı, severek okudum:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. yorum için teşekkür ederim baktım sizde yayınlamışsınız okumaya geçeyim size...

      Sil
  3. Henüz okumadığım bir kitap. Konusuna dair bir fikrim yoktu. Alıntılar ve kitap paylaşımı için teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  4. çok keyifle okuduydum bunuu :)

    YanıtlaSil
  5. Rus klasiklerini göz önüne aldığımda bu kitabı okuması pek kolaydı. Beni tatmin etti mi etmedi. Güzeldi ama benim için çok vurucu bir kitap da değildi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorumuna katılıyorum, bakalım önümüzdeki ay kitabı nasıldı..

      Sil
  6. Alıntılar çok güzel, emeğine sağlık.

    YanıtlaSil
  7. Dövüşerek okuyabileceğim bir kitap. Teşekkür ederim paylaşım için :)

    YanıtlaSil
  8. kısa ve net bir post olmuş, benim sevdiğim bir romandır, hala sevebildiğim şeyleri sizlerle de okumak güzeldi, emeğine sağlık

    YanıtlaSil
  9. Bazarov'u sevdim ama sanatı ve şiiri gereksiz bulmasina üzüldüm. Tüm nihilistler sanata karşı mı bilmiyorum.

    YanıtlaSil