OKUDUKLARIM 27 SİNEK TANRISI

13 Mayıs 2020



Sineklerin Tanrısı", günümüzde bir atom savaşı sırasında, ıssız bir adaya düşen bir avuç okul çocuğunun, geldikleri dünyanın bütün uygar törelerinden uzaklaşarak, insan yaradılışının temelindeki korkunç bir gerçeği ortaya koymalarını dile getirir. Konusu, R. M. Ballantyne'ın Mercan Adası gibi eşsiz bir mercan adasının cenneti andıran ortamında başlayan bu roman, çağdaş toplumlardaki çöküntünün, insan yaradılışındaki köklerini gözönüne sermek amacıyla Mercan Adası'ndaki duygusal iyimserlikten apayrı bir yönde gelişir. Uygar insanın yüreğinde gizlenen karanlığı deşerken "Sineklerin Tanrısı"; daha çok Conrad'ın kısa romanı "Karanlığın Yüreği"ni andırır. Golding'in romanındaki çocuklar da başlangıçta tıpkı Kurtz gibi, uygar toplumun baskılarından uzak bir örnek düzen kurmak isterlerken, gitgide hayvanlaşır, korkunç bir kişiliğe bürünürler. Bu yönüyle Sineklerin Tanrısı'nın Mercan Adası ile öbür ıssız ada serüvenlerinden ayrıldığı en önemli nokta, ıssız ada yaşamının çetin güçlüklerini ya da mutluluğunu anlatmaktan daha çok, bir insanlık durumunu, kişiler arasındaki çatışma aracılığıyla ortaya koymaya çalışmasıdır.

İnsanları tanımak için tüm gücünüzü verin, ama tüm sevginizi vermeyin. Çünkü onları tanımaya başladıkça verdiğiniz sevgiye acıyacaksınız
MEVLANA

Kurgusu güzel, sade  anlatımlarıyla okurlara  aktarılan bu kitap, dile getirmiş olduğumuz çocuksu masumiyetin, yanı sıra  içerisinde tüm saflığı taşımasının yanında zorbalığı, vahşeti, güç zehirlenmesini de bulundurduğunu mükemmel bir şekilde bizlere iletmiş. İktidar hırsıyla insanların yapacaklarının sınırı var mı?
Kitabı bitirdikten sonra gene Mine Urgan'ın yazdığı sonsözü okumanızı tavsiye ederim. 


Korku sizlere zarar vermez, düşlerin zarar veremediği gibi.
*****
Birinden korkunca ondan nefret edersiniz ama boyuna da düşünüp durursunuz onu. Kendi kendinizi aldatırsınız; aslında kötü biri değildir dersiniz. Ama onu görünce, tıpkı nefes darlığına tutulmuş gibi olursunuz, soluk alamazsınız.
*****

8 yorum:

  1. Konusu ve verdiği mesajlar çok güzeldi, lakin ben okumakta zorlanınca yarım bırakmak zorunda kalmıştım.. Umarım devamını okuyabilirim :)

    YanıtlaSil
  2. ben bir çırpıda okudum lütfen tamamlayın sizde.

    YanıtlaSil
  3. Çok merak ediyorum ve listemde olan bir kitap:) hemen alacağım

    YanıtlaSil
  4. Güzel bir kitaba benziyor merak ettim 😊

    YanıtlaSil
  5. Oytun da ben de severek okumuştuk bu kitabı...

    YanıtlaSil
  6. Kitabı seviyorum ben de, çocuklara bakış açımı da yansıtıyor kitap biraz :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bende severek okudum, liderlik çekişmesi ilginçti.

      Sil